اخبار

سیم افشان بهتر است یا سیم مفتولی؟ + مقایسه کامل

5/5 - (1 امتیاز)

سیم افشان بهتر است یا سیم مفتولی؟ + مقایسه کامل

سیم افشان بهتر است یا مفتولی؟ ممکن است این سؤال، ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد. انواع سیم و کابل، مهم‌ترین عامل انتقال جریان برای راه‌اندازی سیستم‌های مختلف در صنایع گوناگون هستند. اگر سری به بازار بزنید، سیم‌هایی را می‌بینید که از نظر قطر، اندازه، جنس و تکنولوژی ساخت با هم تفاوت دارند. هر یک از این سیم‌ها، کاربرد خاص خودشان را دارند و شما باید سیم متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. عدم انتخاب سیم صحیح، باعث هدر رفتن انرژی و هزینه می‌شود. از جمله پرکاربردترین سیم‌های موجود در بازار، سیم افشان و مفتولی است. در این مطلب می‌خواهیم به سؤال سیم افشان بهتر است یا مفتولی پاسخ جامع و کاملی بدهیم. با ما همراه باشید.

A close up of wires Description automatically generated

سیم افشان چیست؟

برای این که بدانیم سیم افشان بهتر است یا مفتولی بهتر است ابتدا آن‌ها را به صورت جداگانه تعریف کنیم. بد نیست بدانید که سیم‌ها بر اساس شکل هادی (همان بخشی از سیم که وظیفه عبور جریان را بر عهده دارد) به سه دسته افشان، نیمه افشان و مفتولی تقسیم می‌شوند.

سیم افشان، نوعی سیم با عایقی از جنس پی وی سی (از نوع PVC/C) است که هادی آن از تعداد بسیار زیادی از رشته‌های نازک مسی ساخته شده است. این رشته‌ها، از مس با درصد خلوص بالا هستند که به دور هم پیچیده شده‌اند. پیچش این رشته‌های نازک به دور هم، باعث شده تا طول کلی سیم افشان بالاتر باشد و در نتیجه، مقاومت الکتریکی آن در واحد طول هم افزایش پیدا کند.

کاربردهای سیم افشان

رشته‌های نازک مسی موجود در سیم افشان که به دور هم پیچیده شده‌ بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند و به راحتی نمی‌شکنند؛ در حدی که در بازار از سیم افشان با عنوان سیم نرم هم یاد می‌شود. انعطاف‌پذیری بالای سیم افشان باعث شده تا برای برق‌رسانی به سیستم‌های روشنایی منازل، کارگاه‌ها و… مناسب باشند. همچنین از سیم افشان در وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون و سایر وسایل صوتی و تصویری هم استفاده می‌شود.

Close-up of several copper wires Description automatically generated

سیم مفتولی چیست؟

سیم مفتولی از دیگر انواع پرکاربرد سیم است. جنس هادی این سیم‌ها، معمولاً از مس یا آلومینیوم است. منظور از مفتول، سیمی است که هادی آن به صورت تک‌رشته‌ای ساخته شده است. این رشته، وزن و ضخامت بیشتری نسبت به سیم‌های افشان دارد؛ بنابراین برای انتقال جریان‌های قوی برق در فواصل طولانی مناسب‌تر است.

تک رشته‌ای بودن سیم مفتولی باعث شده تا انعطاف‌پذیری آن نسبت به سیم‌های افشان کمتر باشد. در صورتی که سیم مفتولی را بیش از حد خم کنید، احتمال شکستن آن وجود دارد. به همین دلیل در بازار از سیم مفتولی با عنوان سیم خشک هم یاد می‌شود. به علت تک رشته بودن سیم مفتولی و استفاده از آن در جاهایی که نیازی به انعطاف‌پذیری وجود ندارد، می‌توان این سیم‌ها را با آلومینیوم که قیمت کمتری نسبت به مس دارد هم تولید کرد.

کاربردهای سیم مفتولی

آشنایی با کاربردهای سیم مفتولی باعث می‌شود تا راحت‌تر به سؤال سیم افشان بهتر است یا مفتولی پاسخ دهیم. به دلیل انعطاف‌پذیری پایین سیم مفتولی، از آن در جاهایی استفاده می‌شود که کابل باید به صورت ثابت نصب شود. مکان‌هایی مثل داخل دیوار، سقف، کانال‌ها و… جاهای مناسبی برای نصب سیم مفتولی است. مقاومت بالای سیم مفتولی باعث شده تا بتوان از آن در مکان‌های بسیار خشک، بسیار مرطوب یا حتی زیر آب هم استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای سیم مفتولی در تولید و ساخت تابلوهای برق است.

انواع سیم افشان و مفتولی

برای این که به سؤال سیم افشان بهتر است یا مفتولی پاسخ دهیم، باید با انواع سیم افشان و مفتولی آشنا باشیم. این سیم‌ها در انواع مختلف مسی و آلومینیومی ساخته می‌شوند. همچنین می‌توان این سیم‌ها را در سایز‌های مختلف (با طول و قطر متفاوت) هم در بازار پیدا کرد.

شما باید متناسب با نیاز خود و محیطی که می‌خواهید کابل را در آن نصب کنید، کابل مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنید. مثلاً می‌توان از سیم‌های سبک افشان، درون لوازم الکتریکی (مثل جاروبرقی، مانیتور، مخلوط‌کن و…) استفاده کرد. از سیم افشان سنگین هم می‌توان در سیم‌کشی ساختمان، اتصال وسایل برقی به پریز و… استفاده کرد.

از کابل‌های NYY (کابل قدرت) که ولتاژ اسمی آن برابر با ۱۰۰۰/۶۰۰ ولت است و روکش‌هایی با ضخامت بالا دارند هم می‌توان حتی در زیر خاک یا آب، استفاده کرد. به صورت کلی، بهتر است موارد زیر را هنگام خرید سیم افشان یا مفتول، مدنظر قرار دهید:

  • جنس هادی سیم
  • فشاری که سیم می‌تواند تحمل کند
  • چند رشته یا تک رشته بودن سیم
  • نوع عایق سیم
  • سایز و ابعاد سیم

در ادامه، مهم‌ترین تفاوت‌های سیم افشان و مفتولی را برای شما ذکر می‌کنیم تا بتوانید تصمیم درستی درباره این که سیم افشان بهتر است یا مفتولی بگیرید.

تفاوت سیم افشان و مفتولی

با شناخت تفاوت‌های این دو نوع سیم، می‌توانید به راحتی سیم متناسب با نیازهای خود را انتخاب و خریداری کنید. مهم‌ترین تفاوت‌های سیم افشان و مفتولی، در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری سیم‌های افشان نسبت به سیم‌های مفتولی بسیار بیشتر است.
  • میزان استحکام: استحکام سیم مفتولی از سیم افشان بیشتر است.
  • کاربرد: کاربرد این دو سیم با توجه به میزان انعطاف‌پذیری، استحکام و تک رشته‌ای و چند رشته‌ای بودنشان با هم متفاوت است.
  • قیمت: قیمت سیم‌ها به صورت کلی به جنس و متراژ آن‌ها بستگی دارد؛ اما هزینه‌های تولید سیم مفتولی نسبت به سیم افشان بسیار پایین‌تر است. ولی در حالت کلی قیمت سیم مفتول در قطرهای بالا ارزاان‌تر از سیم افشان است و سیم افشان در قطرهای کمتر، ارزان‌تر است.

با در نظر گرفتن این موارد، به راحتی می‌توانید سیم مورد نیاز خود را خریداری کنید.

سیم مفتولی بهتر است یا سیم افشان؟

حالا شما به این سوال پاسخ دهید که “سیم افشان بهتر است یا مفتولی؟”. در واقع نمی‌توان گفت که کدام یک از این سیم‌ها، بر دیگری برتری دارد؛ چرا که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. بنابراین شما باید با توجه به نیاز و کاربرد خود، سیم مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

سوالات متداول

۱. سیم افشان بهتر است یا مفتولی؟

هر کدام از این سیم‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خودشان را دارند و باید با توجه به نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

۲. سیم افشان و مفتولی چه تفاوت‌هایی دارند؟

انعطاف‌پذیری سیم افشان از سیم مفتولی بیشتر است، استحکام سیم مفتولی از سیم افشان بالاتر است، کاربرد هر یک از این سیم‌ها با هم تفاوت دارد، قیمت تمام شده تولید سیم مفتولی نسبت به سیم افشان پایین‌تر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا