آشپزی

طرز پخت خورشت فسنجون با گوشت مرغ

خورش فسنجان، خورشت فسنجون، خوراک فسنجون

5/5 - (1 امتیاز)

طرز پخت خورشت فسنجون با گوشت مرغ

خورشت فسنجون از خوراک‌‌های سنتی و اصیل خطه شمال کشور بوده و دستور پخت فسنجون گیلانی بسیار پرطرفدار است. تنوع پخت غذا با ماده اولیه گردو در استان گیلان بالا بوده و از این ماده مغذی در تعداد بالایی از خورشت‌‌ها استفاده شده است. خورش فسنجون با اردک بسیار معروف و خوش‌‌طعم بوده و می‌‌توان آن را در سه حالت: خورش فسنجون ترش، خورشت فسنجان ملس و خوراک فسنجون شیرین مورد پخت قرار داد.

با توجه به پهناوری کشور ایران هر کدام از استان‌‌ها و مناطق دست به بومی‌‌سازی خوراک فسنجون زده و با استفاده از مواد اولیه موجود آن را مورد طبخ قرار خواهند داد. پخت این غذا برای مهمانی‌‌های خانوادگی، مراسمات عزاداری، جشن‌‌های عروسی و رستوران‌‌ها بسیار مرسوم است. طی این مطلب به‌‌دنبال آموزش روش پخت خورشت فسنجون با مرغ جا افتاده و پر روغن برای شما عزیزان خواهیم بود. در صورتی که علاقه‌‌مند به یادگیری دستور پخت خورشت فسنجون اصیل ایرانی با مرغ هستید تا انتهای این مقاله همراه بلاگ آشپزی  سایت دهکده دانش و مهارت باشید.

خورشت فسنجون
خورشت فسنجون

انواع خورشت فسنجان مجلسی

خورشت فسنجان با توجه به نوع گوشت مصرفی به دو دسته دام و طیور تقسیم شده و انواع معروف آن به شرح زیر است:

  • خوراک فسنجان با گوشت گاو
  • خورشت فسنجان با گوشت گوسفند
  • خورشت فسنجون با گوشت اردک
  • خورش فسنجان با مرغ

تمام این خوراک‌‌ها با مواد اولیه تقریباً مشابه مورد پخت قرار گرفته و جان‌‌مایه گوشت آن متفاوت است. هر کدام از انواع خورشت فسنجون اصیل ایرانی را با توجه به ذائقه مردم محلی می‌‌توان در سه حالت: ترش، شیرین و ملس مورد تهیه قرار داد.

مواد لازم پخت خورشت فسنجون با مرغ برای 4 نفر

مواد اولیه لازم برای طبق یک خورشت فسنجان خوشمزه و پر روغن برای 4 نفر به شرح زیر است:

مواد لازم
مرغ 6 الی 8 تکه
گردو 450 گرم
رب انار 250 گرم
شکر 2 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد متوسط
آبلیمو 3 قاشق غذاخوری
آب 3 لیوان
نمک و فلفل به‌‌مقدار کافی
روغن و زردچوبه به‌‌ میزان زیاد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری سرخالی
شور و شوق آشپزی به‌‌ میزان زیاد

نکات آموزش پخت خورشت فسنجان با مرغ

مواد اولیه مورد نیاز برای پختن یک خورش فسنجون عالی و خوشمزه نیاز به آماده‌‌سازی خواهد داشت. قبل شروع طبخ خوراک فسنجان نیاز است مراحل زیر را مورد انجام قرار دهید تا در حین پخت غذا دچار مشکل نشوید.

  • مغز گردو را با استفاده از مولینکس یا چرخ گوشت به‌‌خوبی خرد و آسیاب کنید. پس دادن روغن توسط گردو نشانه مناسبی برای پایان کار بوده و دیگر نیازی برای ادامه آسیاب نیست.
  • پیاز را شسته و بر حسب سلیقه خلالی یا رنده کنید. البته حالت رنده شده پیاز به زیبایی نهایی خورشت فسنجان نیز کمک خواهد کرد.
  • مرغ تکه تکه شده را با استفاده از روغن و زردچوبه به خوبی سرخ کرده و در طرفی جدا نگهداری کنید.

طرز تهیه خورشت فسنجان اعلا

بعد از فرآوری اولیه مواد لازم امکان شروع روند پخت خورشت فسنجان با گوشت مرغ را خواهیم داشت. جهت یادگیری پختن خورشت فسنجون اصیل ایرانی به‌‌صورت مرحله به مرحله همراه ما باشید.

  1. قابلمه را بر روی گاز گذاشته و گردوی آسیاب شده را به همراه پیاز رنده شده و 3 لیوان آب به آن اضافه کنید.
  2. بعد از جوشیدن مواد داخل قابلمه، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه و به مدت 20 دقیقه دیگر اجازه جوشیدن به آن دهید.
  3. رب انار، فلفل، نمک، شکر و آبلیمو را به قابلمه در حال جوشیدن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.
  4. به احتمال فراوان در اثر جوشیدن زیاد، آب قابلمه کم شده است. با افزودن آب سرد به میزان لازم به آزادسازی روغن گردو کمک خواهید کرد.
  5. حدود 30 دقیقه فرصت دهید تا مواد ترکیب شوند. در این مدت چند بار خورشت فسنجون را هم بزنین و در آخر مرغ‌‌های سرخ شده را اضافه کنید.
  6. شعله گاز را در حالت ملایم گذاشته تا خورشت به حالت ج افتادگی نزدیک شود.

نکات مهم در پخت فسنجان عالی و خوشمزه

انجام نکات زیر اختیاری بوده و هر شخص بر اساس علایق شخصی خود می‌‌تواند در جهت بهتر شدن خورشت فسنجان خود از آن‌‌ها استفاده نماید.

  • استفاده از گردو رنگ روشن به خوش‌‌طعمی غذا کمک خواهد کرد. گردوهای تیره موجب تلخی خورشت خواهند شد.
  • بر حسب ذائقه خود و اعضاء خانواده می‌‌توانید از رب انار یا شکر بیشتری در جهت افزایش ترش‌‌مزگی یا شیرینی غذا استفاده کنید.
  • استفاده از انواع ادویه مانند: دارچین، برگ بو و زعفران در خورش فسنجون امکان‌‌پذیر است.
  • برای افزایش لعاب غذا امکان استفاده از یک سیب متوسط نده شده را خواهید داشت.
  • با اضافه کردن تکه‌‌های یخ به گردو شک بیشتری وارد شده و میزان پس دادن روغن افزایش خواهد یافت.
خورشت فسنجون
خورشت فسنجون

سوالات متداول خورش فسنجان مرغ

در این بخش از مقاله آموزش پخت خورشت فسنجان مجلسی به پرسش‌‌های احتمالی شما پاسخ داده شده است. با طرح سوال در بخش نظرات همین پست می‌‌توانید به پاسخ مناسب خود دست یابید.

بهترین روش پخت خورشت فسنجون چیه؟

روش‌‌های پخت فسنجان در مناطق مختلف ایران بر اساس ذائقه و میزان دسترسی به نوع گوشت مصرفی متفاوت خواهد بود. اما خورشت فسنجان با گوشت اردک ترش گیلان از لذیذترین خورشت‌‌ها در تمام ایران است.

دستور پختن خورش فسنجون اصیل ایرانی چیه؟

در دستور پخت اصیل از ظرف گِلی  با حالت خاص به نام “گمج” استفاده شده است. مواد اولیه این غذا در طول تاریخ تغییر خاصی نکرده و پخت آن با گوشت پرندگان بسیار پرطرفدارتر است.

طرز تهیه خورشت فسنجان با اردک  چگونه است؟

برای پخت خورشت فسنجان اردک و سیاه گیلانی باید از گوشت اردک استفاده کنید. گوشت اردک را قطعه قطعه کرده و با فلفل، زردچوبه و نمک مخلوط کرده و سپس سرخ کنید. دیگر مراحل پخت فسنجان مشابه بوده و تنها به‌‌دلیل دیرپخت بودن گوشت اردک، رب انار را در 30 دقیقه پایانی به غذا اضافه نمایید. پس از آماده شدن خورشت، شعله را خاموش و درب قابلمه را بردارید تا روغن فسنجان اردک بیشتر شود. خورشت را اصلا هم نزده و در صورت سرد شدن، قبل از سرو غذا آن را با حرارت ملایم، گرم نمایید.

چی کار کنم فسنجون روغن پس بده؟

استفاده از تکه‌‌های یخ به‌‌جای استفاده از آب سرد موجب شوکه شدن گردو و روغن پس دادن خواهد شد. هرچند بسیاری از آشپزان با تقلب و اضافه کردن مقداری روغن مایع به غذا، به‌‌دنبال افزایش روغن خورشت فسنجون هستند.

از کجا پختن فسنجون رو یاد بگیرم؟

با استفاده از روش دستور پخت مخصوص گفته شده می‌‌توانید خورشت فسنجون اعلا برای خانواده، دوستان و آشنایان طبخ نمایید. اما در صورت علاقه به یادگیری انواع غذاهای سنتی، دریایی، سالاد و دیگر انواع غذا می‌‌توانید در دوره‌‌های آموزش آشپزی دهکده دانش و مهارت شرکت کنید.

خورش فسنجون برای سرماخوردگی خوبه؟

خوراک فسنجون از دو بخش روغن و گردو آماده شده تشکیل شده است. روغن آن برای افراد بیمار مضر بوده، اما به‌‌دلیل گرمی طبیعی گردو، مصرف آن برای درمان سرماخوردگی مناسب است. با کج کردن ظرف خورشت روغن را کنار زده و از مواد گردو پخته شده میل نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا