دکوراسیون داخلی
موضوعات داغ

رولوه چیست؟ + چگونگی ترسیم نقشه از ظاهر ساختمان

رولوه در معماری

5/5 - (1 امتیاز)

رولوه چیست؟ + چگونگی ترسیم نقشه از ظاهر ساختمان

رولوه یکی از روش های نقشه‌کشی ساختمانی بوده از کاربردهای متفاوتی دارد. در روش‌ نقشه‌کشی معمول ساختمان‌ها، ابتدا با توجه به متراژ و نیازهای مالک، طراحی آماده شده و پس از آن فاز اجرا عملیات عمرانی آغاز خواهد شد. اما در روش رولوه، باید برای ساختمانی که قبلا بنا شده، نقشه معماری ترسیم شود.

این روش نقشه‌کشی با استفاده از ابزارهای متفاوت، برای بناهای قدیمی، تاریخی و یا ساختمانی که نقشه آن در دسترس نیست، نقشه معماری به طور دقیق ترسیم خواهد شد. از فواید این روش می‌توان به مرمت دقیق آثار باستانی، تشخیص آسیب‌های احتمالی ناشی از حوادث مختلف اشاره کرد. در صورتی که علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره روش نقشه‌کشی معماری رلوه هستید، تا انتهای این مقاله با بلاگ دکوراسیون داخلی و معماری سایت دانش و مهارت همراه باشید.

رولوه
رولوه

کاربرد رولوه در معماری

در معماری رایج امروزی، ابتدا نقشه ساختمان ‌کشیده شده و سپس با توجه به آن ساختمان ساخته خواهد شد. اما در رولوه، نقشه بر اساس بنای ساخته شده، تهیه و ترسیم خواهد شد. در ادامه به برخی از کاربردهای رلوه در معماری اشاره خواهیم کرد:

  • با استفاده از رولوه، بافت و سازه‌های تاریخی تشخیص داده خواهد شد، تا در نهایت تصمیمات درست و مناسبی درباره آن‌ها گرفته شود.
  • با برداشت حالت موجود یک بنا، می‌توان از آسیب‌ها و عوارضی حاصل از رطوبت، نشست و دیگر موارد آگاهی پیدا کرده و از آن‌ها پیشگیری کرد.
  • رولوه به شناسایی بناهای تاریخی در معرض بافت‌های فرسوده کمک کرده و کارشناسان خواهند توانست اقدامات لازم برای مرمت آن‌ها را انجام دهند.

ابزار مورد نیاز برای ترسیم نقشه معماری ساختمان

برای انجام رلوه یا برداشت نقشه معماری حداقل به یکی از دو دسته ابزار زیر نیاز است:

  • ابزار ساده و ابتدایی: این تجهیزات شامل متر، شاقول، خط‌کش، شلنگ تراز، شمشه و ریسمان بوده و استفاده از هر کدام از آن‌ها تخصصی ویژه‌ای نیاز دارد.
  • ابزار پیچیده فنی و مخصوص: تجهیزات پیشرفته و متکی به فناوری‌های نوین شامل دوربین فیلم‌برداری و عکاسی، دوربین نقشه‌برداری و مترهای لیزری، ماهواره و عکس‌های هوایی است.

انواع رولوه در معماری

رولوه با روش‌های مختلفی انجام خواهد شد. محاسبه فاصله، به روش‌های مختلف و با استفاده از ابزار متفاوتی انجام خواهد شد. از روش‌های اندازه‌گیری فاصله می‌توان به اندازه‌گیری قدم زدن، متر پارچه‌ای، با متر فلزی، گردونه ثابت، فتوگرامتری، و امکانات اینترنتی اشاره کرد.

از روش‌های رایج انجام رلوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترازیابی با شمشه و تراز بنایی
  • ترازیابی با شلنگ تراز
  • محاسبه و اندازه‌گیری فواصل
  • استفاده از ماهواره و عکس‌های هوایی
  • استفاده از دوربین‌های نقشه‌برداری
  • استفاده از روش مثلث‌بندی

نقشه‌کشی معماری رلوه با استفاده از اینترنت

در این روش از تصاویر ماهواره‌ای و اینترنتی مانند: گوگل ارث یا گوگل مپ برای به دست آوردن مکان دقیق یک بنای تاریخی، محله یا شهر استفاده خواهد شد. البته باید توجه داشت که روش‌های دیگری برای اندازه‌گیری وجود دارند که در آن‌ها اغلب از دستگاه‌های فنی و تخصصی استفاده شده و این روش‌ها در کشور ما رایج‌تر هستند.

از محدودیت‌های روش استفاده از ابزارهای متکی بر اینترتن این است که با توجه به تحریم کشور ایران از سوی کشورهای متعدد، امکان استفاده درست و دقیق بسیاری از برنامه‌ها و ابزارهای اینترنتی وجود ندارد. در بعضی مکان‌ها مانند مناطق نظامی نیز به‌طور کل تصویربرداری هوایی ممنوع بوده و در صورت انجام تصویربرداری بدون مجوز با مجازات شدید روبرو خواهید شد.

رلوه به شیوه مثلث‌بندی

یکی از روش‌های بسیار رایج در انجام رولوه، مثلث‌بندی است. همان‌طور که از نام این روش پیداست از ترسیم مثلث‌ها استفاده خواهد شد. در مثلث‌بندی، کل فضا باید به مثلث‌هایی به هم چسبیده تقسیم شوند. دلیل استفاده از مثلث نیز این است که وقتی طول سه ضلع مثلث به دست بیاید، زاویه بین اضلاع به‌طور خودکار درست خواهد بود. به دلیل عدم‌استفاده ابزار پیچیده و خاصی در روش مثلث بندی، این روزش از محبوبیت بالایی در میان معماران برخوردار است. روش مثلث بندی به صورت زیر اجرا خواهد شد:

  1. باید طول یک دیوار که داخل فضا قرار دارد را محاسبه کنید.
  2. طول دیوار دیگری که در مجاورت با دیوار اول است، محاسبه شود.
  3. باید فاصله انتهای دیوار دوم و ابتدای دیوار اول را اندازه‌گیری کنید. بدین‌صورت، مثلثی ایجاد شده که دو ضلع آن، دو دیوار متقاطع است. همچنین فاصله دو انتهای دو دیوار از هم نیز به دست آمده است، زاویه مابین دیوارها ثابت است.
  4. طول دیوار دیگر که با دیوار دوم در تقاطع است را اندازه‌گیری کنید.
  5. حال باید باز هم مثلثی ساخته شود، یک ضلع این مثلث دیوار سوم است، ضلع دیگر این مثلث نیز فاصله ابتدا و انتهای دو دیوار اول و دوم است.
  6. به همین صورت باید محاسبه دیوارهای بعدی انجام شود تا مجدداً به دیوار اول برسید.

سؤالات متداول

در این بخش از مقاله، قصد پاسخ به سؤالات احتمالی شما درباره چگونگی ترسیم نقشه با روش رولوه را خواهیم داشت. در صورت وجود هرگونه مشکل یا سؤال، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان دکوراسیون داخلی و معماری سایت دانش و مهارت در اولین فرصت سؤالات شما را بررسی و به آن‌ها جواب خواهند داد.

نقشه‌کشی در ساختمان قدیمی و آثار باستانی چگونه است؟

در زمان‌های قدیم، به مانند امروز برای ترسیم نقشه ساختمان از کاغذ یا سیستم‌های رایانه‌ای استفاده نمی‌شد! تمامی نقشه‌ها به‌طور ذهنی و یا روی سنگ و پوست کشیده شده و با گذشت چند سال و یا قرارگیری در معرض باد و باران از بین رفتند. امروزه برای داشتن نقشه آثار باستانی و قدیمی از روش رلوه استفاده خواهد شد تا نقشه معماری ساختمان و بناهای تاریخی و آثار باستانی به دست بیاید.

آیا می‌توان از رلوه برای تعیین متراژ زمین استفاده کرد؟

با استفاده از روش‌های مختلفی مانند قدم زدن، استفاده از متر معمولی و متر لیزری می‌توان متراژ یک زمین یا بنا را به دست‌آورد. پس از تعیین متراژ یک بنا می‌توان از نرم‌افزارهای تخصصی معماری مانند اتوکد برای ترسیم نقشه معماری استفاده کرده و نقشه ساختمان مورد نظر را به‌طور جامع و دقیق ثبت کرد.

چرا نیاز به نقشه معماری ساختمان داریم؟

گاهی برای مرمت یا بازسازی ساختمان‌های قدیمی، باید نقشه معماری آن‌ها در دسترس باشد. در این صورت از رلوه برای به دست آوردن جزئیات، نقاط مهم و حساس ساختمان استفاده خواهد شد.

بهترین کلاس آموزش معماری و رولوه کجاست؟

با شرکت در دوره‌های آموزش دکوراسیون داخلی و معماری سایت دانش و مهارت، امکان کسب مهارت و آشنایی با اصول معماری به‌صورت علمی و عملی وجود دارد. همچنین با اخذ گواهینامه بین‌المللی از دانشگاه نورث وست با پشتوانه کاملی وارد عرصه دکوراسیون داخلی خواهید شد. برای یادگیری رلوه امکان شرکت در دوره تخصصی نقشه‌کشی و نقشه‌خوانی و برداشت فضا  و یا دوره جونیور معماری را خواهید داشت. در صورت حضور در دوره جونیور امکان بهره‌مندی از دیگر نکات آموزشی را نیز خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا