نوشیدنی گرم

5 روش تهیه دمنوش بابونه برای سرماخوردگی و کرونا

تهیه دمنوش بابونه

5/5 - (2 امتیاز)

5 روش تهیه دمنوش بابونه برای سرماخوردگی و کرونا

بابونه از گیاهان دارویی کهن در جهان بوده و در درمان دردهای مزمن سیستم گوارش، دیابت، فشار خون و حتی مشکلات جنسی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. گیاه بابونه از گلبرگ‌ سفید، ساقه‌ای به رنگ سبز مایل به سفید و مرکز مخروطی‌شکل به رنگ زرد تشکیل شده و از خانواده گیاهان Asteraceae است. بابونه دارای دو نوع: آلمانی و رومی بوده برای تهیه دمنوش بابونه می‌توان از هر دو نوع شایع و رایج آن استفاده کرد.

از روغن و رایحه گل بابونه در تولید انواع لوازم آرایشی و عطر نیز استفاده تجاری داشته و در ادامه این مقاله در رابطه با مزایا، معایب و طرز تهیه دمنوش بابونه، اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار خواهیم داد. در صورت علاقه‌مندی به خواص دمنوش بابونه برای سرماخوردگی و کرونا تا انتها با آموزش نوشیدنی‌های گرم در سایت دهکده دانش و مهارت همراه باشید.

تهیه دمنوش بابونه
تهیه دمنوش بابونه

مزایا و معایب دمنوش بابونه

دمنوش بابونه عصاره خالص از گیاه آن بوده و دارای خواص دارویی و التیام‌بخش زیر خواهد بود:

  • درمان بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب
  • درمان درد، ورم معده و ضد نفخ
  • تنظیم‌ قند خون
  • کاهش استرس و اضطراب
  • تقویت قوای جنسی
  • سلامت پوست
  • درمان سردرد و میگرن
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • تسکین درد‌های قاعدگی در زنان
  • جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت
  • افزایش سلامتی کبد و قلب

مصرف دمنوش بابونه کمترین ضرر را برای بدن انسان به‌وجود آورده و در صورت استفاده افراطی و بدون ملاحظه معایبی نیز دارد. برخی از عوارض مصرف نادرست دمنوش بابونه شامل موارد زیر است:

  • مصرف زیاد دمنوش بابونه سبب خواب آلودگی خواهد شد.
  • استفاده طولانی مدت و زیاد سبب مشکلات قلبی و کبدی خواهد شد.
  • افرادی که از دارو‌های چون: آسپرین، داروی انغقاد خون مثل: وارفارین جهت درمان استفاده دارند؛ حتما با مشورت پزشک دمنوش بابونه را استفاده کنند.
  • مصرف دمنوش بابوبه برای کودکان و نوزادان با مشورت پزشک اطفال صورت گیرد.
  • احتمال سقط جنین در دوران بارداری
  • کاهش شیردهی مادران

انواع طرز تهیه دمنوش بابونه

جهت افزایش خواص بابونه و کاهش ضررهای آن برای بدن از ترکیب بابونه و دیگر مواد طبیعی در دمنوش آن استفاده خواهد شد. انواع طرز تهیه دمنوش بابونه به روش‌های زیر است:

  • دمنوش بابونه و بهار نارنج
  • دمنوش بابونه و اسطوخودوس
  • دمنوش بابونه و دارچین
  • دمنوش بابونه و گل محمدی
  • دمنوش بابونه و به لیمو

طرز تهیه دمنوش بابونه و دارچین

دارچین یک ادویه قدیمی و پرمصرف در کشور ایران بوده و دارای خواص: کنترل قند خون و به‌هضم سریع غذا است. گل بابونه و دارچین هر دو طبع گرم و خشکی داشته و مصرف این دمنوش به افراد صفراوی مزاج توصیه نخواهد شد. در دستور تهیه دمنوش بابونه و دارچین؛ میزان بابونه به دارچین باید 70 به 30 باشد.

برای تهیه دمنوش بابونه و دارچین موارد زیر مرحله به مرحله انجام دهید:

  1. آب را در کتری روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد.
  2. در یک لیوان یک قاشق چای خوری بابونه و 3/1 قاشق چای خوری دارچین بریزید.
  3. اکنون آب جوش را به‌مواد داخل لیوان اضافه کنید.
  4. لیوان برروی حرارت غیر مستقیم مانند: سماور، بخاری یا کتری را به‌مدت 10 دقیقه قرار دهید تا دم بکشد.
  5. سپس از صافی دمنوش خود را عبور دهید و میل کنید. نوش جان!

طرز تهیه دمنوش بابونه و آویشن

طبع گیاه آویشن به‌مانند: گل بابونه گرم و خشک است. آویشن گیاه دارویی با خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کننده خود در جنوب ایران، افغانستان و پاکستان رشد خواهد کرد. از دمنوش بابونه و آویشن در زمان سرماخوردگی، کرونا و دیگر بیماری‌های تنفسی برای بهبود سوزش گلو و درمان سرفه استفاده کنید. نسبت گیاه بابونه و آویشن در این دمنوش ترکیبی به یک اندازه است.

تهیه دمنوش بابونه و آویشن به‌شکل مرحله به‌ مرحله عبارت است از:

  1. آب را بجوشانید.
  2. در یک قوری یک قاشق چای خوری آویشن و یک قاشق چای‌خوری بابونه اضافه کنید.
  3. آب جوش را به قوری اضافه کنید.
  4. قوری را به‌مدت 15 دقیقه بر روی حرارت حاصل از بخارآب سماور یا کتری قرار داده و صبر کنید تا دم بکشد.
  5. دمنوش را از صافی عبور داده و در صورت تمایل با عسل شیرن کرده و میل کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه و گل محمدی

طبع گل محمدی متعادل بوده و سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان، اسید سیتریک و اسید مالیک است. این گیاه سبب هضم سریع غذا، پاک‌سازی روده و موثر در کاهش دردهای سیستم گوارش است. ترکیب طبع متعادل گل محمدی درکنار طبع گرم و خشک بابونه ترکیبی اثربخش در افزایش سلامتی جسم را به‌وجود خواهد آورد. مراحل تهیه دمنوش بابونه و گل محمدی عبارت است از:

  1. برای تهیه دمنوش بابونه و گل محمدی، آب را بجوشانید.
  2. اکنون 2 قاشق چای خوری بابونه و 5 عدد گل سرخ را در یک قوری ریخته و آب جوش را اضافه کنید.
  3. در صورت تمایل جهت افزایش خواص و غییر طعم دمنوش، امکان استفاده از 1 قاشق چای‌خوری گیاه بادرنجبویه را نیز خواهید داشت.
  4. بر روی حرارت ملایم قرار داده و 7 تا 12 دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.

خواص دمنوش بابونه با عسل

عسل شهدی بهشتی و دارویی زمینی بوده و خواص فوق‌العاده آن در افزایش انرژی و سلامتی برای همه واضح است. ترکیب دمنوش بابونه و عسل در میان تمامی دمنوش‌ها یکی از ماندگارترین طعم‌ها را دارد. جهت افزایش سرعت عمل دم‌کشی می‌توانید از لیوان‌ها مخصوص دمنوش استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه و عسل عبارت است از:

  1. ابتدا آب را بجوشانید.
  2. در یک لیوان مقداری گل بابونه اضافه کرده و بعد آب جوش را به بیافزاید.
  3. حال برای 5 تا 7 صبر کنید تا دمنوش دم بکشد.
  4. . سپس دمنوش خود را از صافی عبور دهید.
  5. از عسل جهت شیرین کردن و افزایش خاصیت درمانی بهره ببرید.

خواص دمنوش بابونه برای کرونا و سرماخوردگی

افراد بزرگسال در طول سال 2 تا 3 بار و کودکان 6 الی 8 مرتبه به بیماری سرماخوردگی دچار شده و به‌طور میانگین حدود 10 روز زمان بری بهبودی کامل نیاز خواهند داشت. نوشیدن مایعات گرم و استراحت کافی دو فاکتور اصلی برای درمان سرماخوردگی است. دمنوش بابونه یکی از روش‌های خانگی برای درمان سرماخوردگی و کرونا بوده و سبب تسکین درد و خشکی گلو خواهد شد. همچنین با تامین مایعات بدن به تسریع روند درمانی بدن نیز کمک خواهد نمود.

بسیاری از افراد پس از بهبودی و پشت سر گذاشتن بیماری کرونا، تا مدت‌ها سرفه و خس خس سینه خواهند داشت. با مصرف این دمنوش علاوه بر تسکین درد، به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید. با استفاده از خواص آرامش‌بخش بابونه و ترکیب آن با گیاهان دارویی شاهد افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و بهبودی عوارض ناشی از بیماری کرونا در خود باشید.

مزایا و معایب دمنوش بابونه
مزایا و معایب دمنوش بابونه

حساسیت به دمنوش بابونه

گیاه بابونه از خانواده گل‌های آفتابگردان بوده و افراد دارای حساسیت به این گروه از گیاهان باید از مصرف این دمنوش پرهیز نمایند. البته تا زمانی که دمنوش بابونه را تهیه و مورد مصرف قرار ندهید؛ متوجه این نوع از حساسیت نخواهید شد. آثار بروز حساسیت در اثر استفاده از دمنوش بابونه شامل: جوش و خارش پوستی  بوده و در موارد جدی‌تر،  شاهد واکنش آنافیلاکسی، تورم گلو و تنگی نفس  نیز خواهید بود.

در صورت واکنش آلرژیک به بانونه، از مصرف کرم‌های پوستی با این گیاه دارویی پرهیز کنید. استفاده از کرم سبب اگزما پوستی، قرمزی و التهاب چشم خواهد شد. اشخاصی که به گیاه بابونه واکنش آلرژیک نشان دهند؛ در مقابل مصرف گل داوودی و گیاه کهنه واش نیز حساسیت خواهند داشت. از این رو در زمان اولین مرتبه استفاده از انواع دمنوش گیاهی، مقادیر کم آن را مورد مصرف قرار داده تا در صورت هرگونه حساسیت، شاهد آسیب جدی نشوید.

سوالات متداول

در این بخش از مقاله به پرسش‌های شما در رابطه با تهیه دمنوش بابونه پاسخ خواهیم داد. در صورت مطالعه مقاله و شکل گیری سوال جدید، آن را از بخش نظرات همین مطلب با ما در میان گذاشته تا جواب مناسب خود را پیدا کنید.

آیا دمنوش بابونه برای سرماخوردگی خوب است؟

زمان بیماری سرماخوردگی، از مصرف دمنوش بابونه غافل نشوید. با نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه و بوئیدن عطر و رایحه خوش آن، آب‌ریزش بینی و گلو درد ناشی از سرماخوردگی را درمان کنید.

کیا دمنوش بابونه میخورن؟

افرادی که دچار مشکلات: نفخ معده، سندورم روده تحریک‌پذیر، سردرد میگرنی، درد دندان و ناراحتی عصبی می‌توانند از این دمنوش به‌عنوان مسکن بهره ببرند.

زمان مصرف دمنوش بابونه

حفظ تعادل در مصرف دمنوش بابونه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن؛ قبل از خواب جهت افزایش کیفیت خواب، بعد از ناهار یا شام برای هضم بهتر غذا و قبل از صبحانه جهت درمان زخم و ورم معده مناسب است.

ضرر های تهیه دمنوش بابونه برای زن باردار چیست؟

مصرف دمنوش بابونه توسط زنان باردار امکان زایمان زودرس و حتی سقط جنین در آن‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

بهترین دوره آموزش تهیه دمنوش و نوشیدنی گرم در تهران کجاست؟

دوره نوشیدنی گرم و باریستا سایت دانش و مهارت محلی مناسب جهت یادگیری مراحل آماده‌سازی انواع دمنوش، قهوه و نوشیدنی‌های گرم و کافی‌شاپی خواهد بود. با حضور موفقیت‌آمیز در این کلاس‌ها شاهد افزایش اطلاعات علمی و توان عملی خود شده و گواهینامه بین‌المللی دو زبانه از دانشگاه نورث وست دریافت نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا