کافی شاپ

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی در منزل

تهیه کاپ کیک شکلاتی

5/5 - (2 امتیاز)

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی در منزل

برای تهیه کاپ کیک شکلاتی می‌توان از مواد اولیه‌ای چون: آرد، پودر کاکائو، شکر، تخم‌مرغ، شیر یا آب جوش  استفاده نمود. کاپ کیک شکلاتی در حجم بسیار کوچک پخته شده و به‌همین دلیل آن را می‌توان بلافاصله قبل از مهمانی‌ها و دورهمی‌ها تهیه کرد. امکان تهیه کاپ کیک‌ با طعم‌های متنوع وجود دارد اما از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین خصوصاً در بین بچه‌ها طعم شکلاتی آن است. با به‌کارگیری تزئین مناسب با خامه یا میوه به ظاهر شکیل‌تر آن کمک کنید.

امان پخت کاپ کیک شکلاتی به‌وسیله فر و هم بدون آن وجود داشته و  یک عدد کاپ کیک شکلاتی حدود 300 کالری انرژی را بری مصرف‌کننده تامین خواهد نمود. کاپ کیک شکلاتی فوق‌العاده نرم و لطیف بوده و در این مقاله به‌دنبال آموزش نکات مهم در زمینه طرز تهیه انواع کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی خواهیم بود. درصورتی‌که علاقه‌مند به یادگیری روش‌های آماده‌سازی کاپ کیک شکلاتی هستید، تا انتهای این مطلب با بلاگ آموزش کافی‌شاپ سایت مهارت و دانش همراه باشید.

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی
طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی

آشنایی با کاپ کیک شکلاتی

پخت کیک خانگی بسیار لذت‌بخش و شادی‌آفرین بوده به ویژه زمانی که وقت کمی را برای آن صرف کنید. کاپ کیک یکی از انواع کیک‌ با سرعت آماده‎سازی سریع و عالی است. وقتی مواد کیک به‌صورت لیوانی یا در کپسول‌های کوچک آماده شود، به آن کاپ کیک یا مافین گفته خواهد شد. تهیه کاپ کیک شکلاتی به‌وسیله فر، ماکروفر و یا قابلمه انجام خواهد گرفت. از میان انواع کاپ کیک‌ها، طعم شکلاتی آن طرفداران زیادی را به همراه دارد.

این کیک تک‌نفره به‌دلیل حجم کوچک آن زودتر پخته خواهد شد. دستور پخت آسان و آماده شدن سریع از دلایل دیگر مورد پسند بودن کاپ کیک شکلاتی است. جالب است کاپ کیک شکلاتی روزی را در تقویم جهانی به خود اختصاص داده و روز 26 اکتبر را روز جهانی کاپ کیک شکلاتی نامیده‌اند. کاپ کیک شکلاتی را می‌توان برحسب سلیقه با میوه و یا شکلات تزئین نمود.

مواد لازم جهت تهیه کاپ کیک شکلاتی

کاپ کیک شکلاتی یکی از خوشمزه‌ترین کاپ کیک‌ها به‌شمار رفته است. این کیک کوچک فوق‌العاده را می‌توان با فر و یا با قابلمه و روی گاز تهیه نمود. برای تهیه کاپ کیک شکلاتی لذیذ به مواد زیر نیاز دارید:

 

مواد لازم
آرد سه صفر 170 گرم
تخم‌مرغ 2 عدد
کره 100 گرم
آب جوش 1 لیوان
شکر  150 گرم
پودر کاکائو 50 گرم
وانیل 5 گرم
بیکینگ‌پودر 10 گرم
نمک 2 گرم
شور و شوق آشپزی به‌مقدارزیاد

 

*در روش تهیه کاپ کیک شکلاتی با فر از 100 گرم کره و در طرز تهیه آن با قابلمه از 12 قاشق غذاخوری روغن مایع استفاده خواهد شد. همچنین جهت افزایش طعم خوشمزگی می‌توان به‌جای آب جوش از شیر استفاده نمود.

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی با فر به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

درصورتی‌که شما بخواهید به‌وسیله فر کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی آماده نمایید، مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. در مرحله نخست فر را روشن کرده و روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  2. 15 دقیقه زمان مناسبی است تا فر به‌اندازه مناسب گرم شود.
  3. آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را در کاسه‌ای با عمق زیاد (گود) مخلوط کنید.
  4. مواد را 3 بار الک کرده تا سبک شود.
  5. پودرکاکائو را در آب جوش ریخته و کاملاً هم بزنید.
  6. کره‌ای که به دمای محیط رسیده را همراه شکر با دور تند همزن به مدت 5 دقیقه بزنید.
  7. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی اضافه کرده و بعد از اضافه کردن هر کدام، دو دقیقه با همزن بزنید.
  8. سپس وانیل را روی مواد ریخته و مجدداً هم بزنید.
  9. در این مرحله آرد را در دو مرحله به مواد اضافه کرده و سرانجام به‌آرامی و تنها به مدت چند ثانیه همه مواد را هم زده تا مخلوط شوند.
  10. مخلوط آب جوش و پودرکاکائو را روی مواد ریخته و با لیسک به‌صورت دورانی هم بزنید.
  11. حال زمان آن رسیده که مواد را در کپسول‌ها بریزید. توجه کنید فقط نصف کپسول را از مواد کاپ کیک پر کنید.
  12. سینی کپسول‌ها را در فر از قبل گرم شده گذاشته و به‌مدت 20 الی 25 دقیقه صبر کرده تا آماده شوند.
  13. بعد از این زمان با خلال‌دندان چک کنید، درصورتی‌که خلال دندان تمیز بود کیک کوچک شما آماده است.

پخت و تهیه کیک شکلاتی بدون فر و روی گاز

امروزه به‌علت فضای کم در آشپزخانه‌ها از گاز فر یا فر برقی استفاده نخواهد شد. بر این اساس بسیاری از دستور پخت‌ها علاوه بر روشی که تهیه کیک و شیرینی را با فر آموزش خواهد داد، یک روش هم برای پخت آن‌ها بدون فر و روی گاز ارائه خواهد شد. در این قسمت از مطلب به تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون فر و روی گاز خواهیم پرداخت.

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی خوشمزه روی گاز:

  1. ابتدا آرد را الک کرده و در کاسه گودی بریزید.
  2. وانیل، شکر، بیکینگ‌پودر و پودرکاکائو را اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  3. سپس تخم‌مرغ‌ها را به مواد افزوده و مجدداً هم بزنید.
  4. روغن و آب جوش را نیز اضافه کرده و هم بزنید.
  5. فنجان‌ها را چرب کنید.
  6. مواد را تا نیمه در فنجان بریزید.
  7. حالا قابلمه مناسبی را تا نیمه از آب پر کرده و فنجان‌ها را در آن بچینید.
  8. در ادامه قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده تا بجوشد.
  9. زمانی که آب قابلمه جوشید، حرارت را کم کرده و دم‌کنی روی درب آن قرار دهید.
  10. 25 دقیقه زمان مناسبی است تا کاپ کیک شکلاتی شما آماده شود.

* توجه کنید آب قابلمه تا نیمه فنجان بوده و در فنجان‌ها ریخته نشود.

*در روش بدون فر از روغن مایع به‌جای کره استفاده خواهد شد.

منع مصرف کاپ کیک شکلاتی

ازآنجایی‌که مصرف بیش از اعتدال هر چیزی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، خوردن زیاد کاپ کیک شکلاتی نیز امکان ایجاد مشکلاتی را برای برخی از افراد ایجاد نماید. همچنین بیماران دیابتی باید از خوردن کاپ کیک شکلاتی اجتناب کنند. پودر کاکائو و شکلات کاکائویی دارای طبعی گرم بوده و حتی مصرف زیاد آن‌ها احتمال افزایش فشارخون و بی‌خوابی را در پی دارد.

دستور پخت کاپ کیک رژیمی

کاپ کیک‌های رژیمی گزینه بسیار مناسبی برای صبحانه افراد ورزشکار هستند. همچنین افراد دارای رژیم از این گزینه برای رفع میل به شیرینی استفاده خواهند کرد. طرز تهیه کاپ کیک رژیمی شکلاتی مشابه کاپ کیک معمولی است، تنها تفاوتی که منجر به رژیمی شدن این کاپ کیک شکلاتی خواهد شد این است که باید شکر را از دستور حذف کرده و به‌جای آن از شیره انگور یا شکر استویا استفاده نمایید. بدین ترتیب کاپ کیک شما کاملاً رژیمی بوده و دیگر نیازی نیست نگران اضافه وزن باشید. اما درباره مصرف زیاد آن محتاط باشید.

تزئین ظرف کاپ کیک

برای تزئین کاپ کیک نیز مانند کیک می‌توان از مواد و تجهیزات مختلفی استفاده نمود. تزئین اصلی کیک و شیرینی به تم جشن مورد نظر بستگی خواهد داشت. مثلاً اگر قصد دارید برای یک مهمانی دورهمی دوستانه کاپ کیک‌هایی را تهیه نمایید، نیازی نیست وقت و هزینه زیادی را صرف تزئین کنید، به‌راحتی به کمک کمی خامه و ماسوره کاپ کیک‌ها را تزئین کنید.

اما اگر کاپ کیک‌ها را برای تولد یا مهمانی‌های خاص تهیه کرده‌اید، باید از تم جشن کمک بگیرید. برای تزئین این نوع کاپ کیک‌های مخصوص باید از فوندانت و ابزارهای مختلف استفاده کنید، در صورتی که تم جشن فقط رنگ خاصی باشد از ترافل­های رنگی کوچک کمک گرفته و پس از تزئین سطح کیک با خامه، ترافل­ها را روی آن بریزید. همچنین استفاده از اکلیل‌های رنگی، انواع کرمفیل، گل‌های شکلاتی و خامه‌ای و یا حتی میوه‌ها نیز زیبایی خاصی را به کاپ کیک خواهد داد.

نکات مهم در تهیه کاپ کیک شکلاتی

برای پخت و تهیه هر نوع کیکی نکاتی وجود داشته که انجام آن بستگی به سلیقه و ذائقه افراد دارد. اما با دقت به این نکات، مطمئناً کاپ کیک خوشمزه‌تری خواهید داشت.

  1. مقدار دقیق مواد را مورد توجه قرار دهید.
  2. با دستور پختی که در این مقاله آمده، حدود 12 کاپ کیک آماده خواهد شد. درصورتی‌که تعداد بیشتری نیاز دارید مواد لازم را به نسبت مساوی افزایش دهید.
  3. چنانچه از کپسول کاغذی استفاده خواهید کرد، آن را در قالب مافین قرار داده تا دِفرمه نشود (وا نرود).
  4. در صورت نداشتن کره می‌توان از مارگارین استفاده نمود.
  5. زمان اضافه کردن آرد به مواد، حتماً از دور کند استفاده کرده، در غیر این صورت کیک سفتی خواهید داشت.
  6. حتماً کره یا مارگارین را به‌مدت 5 دقیقه با آرد هم بزنید، تا طعم آن بیشتر مشخص شود.
  7. قالب‌ها را به‌اندازه پر کرده تا هنگام پخت سرریز نشوند.
  8. در پایان کار کاپ کیک‌ها را به‌مدت 30 دقیقه در جای خشک و خنک قرار داده، سپس به‌دلخواه با میوه، شکلات و خامه تزئین نمایید.
طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی
طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی

سؤالات متداول

در این بخش از مقاله به سؤالات احتمالی شما در خصوص طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی پاسخ خواهیم داد. درصورتی‌که پرسش دیگری در ذهن شما بوده، آن را از طریق نظرات همین بخش با ما در میان گذاشته، تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ آن را دریافت نمایید.

از کاپ کیک شکلاتی کجا استفاده میشه؟

از این کاپ کیک علاوه بر کافی‌شاپ‌ها، برای پذیرایی از مهمانان خاص، جشن‌های دو نفره و تولد بچه‌ها استفاده خواهد شد. کاپ کیک کافی‌شاپی بسیار به‌صرفه بوده و موجب جذابیت بیشتر مجالس خواهد شد.

چگونه کاپ کیک شکلاتی درست کنیم؟

برای تهیه کاپ کیک شکلاتی مواد کمی لازم است. از این کیک به‌عنوان دسر یک‌نفره یاد کرده‌اند. با مطالعه این مقاله به طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی با فر یا بر روی اجاق گاز دست خواهید یافت.

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس بدون فر چگونه است؟

برای تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس می‌توان از دستور کاپ کیک شکلاتی کافی‌شاپی زیر استفاده کرد:

  1. در ابتدا مواد خشک را با هم به‌آرامی هم زده تا مخلوط شوند.
  2. سپس تخم‌مرغ و مواد مایع را با هم ترکیب کنید.
  3. در ادامه مخلوط آرد، شکر، پودرکاکائو، نمک و بیکینگ‌پودر را کم‌کم به باقی مواد اضافه نمایید.
  4. خمیر را در فنجان‌های چرب شده ریخته و در قابلمه‌ای که نیمی از آن آب است قرار دهید.
  5. قابلمه را با شعله متوسط روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و درب آن را با دم‌کنی بپوشانید.
  6. 25 دقیقه زمان کافی است تا کاپ کیک شکلاتی خیس شما آماده شود.

مواد لازم برای 6 عدد کاپ کیک چقدر باشد؟

مقادیر مواد اولیه گفته شده در دستورهای پخت بالا را تقسیم بر دو کرده و به راحتی تعداد 6 الی 7 کاپ کیک شکلاتی خوشمزه درست کنید.

خوشمزه‌ترین کاپ کیک برای تولد چیه؟

به طور کلی طعم کاپ کیک به سلیقه و ذائقه افراد بستگی دارد، اما افراد کمی وجود دارند که مزه شکلات را دوست نداشته باشند، در نتیجه استفاده از کاپ کیک‌های شکلاتی گزینه مناسبی برای تولد و سایر جشن‌ها به شمار خواهد رفت.

کاپ کیک کدو حلوایی رژیمی تره یا کاپ کیک شکلاتی؟

کدو حلوایی از خواص بی‌شماری برخوردار بوده و در عین حال کالری کمی دارد، در نتیجه منجر به افزایش وزن نخواهد شد. در نتیجه تهیه کاپ کیک کدو حلوایی به کمک شکر استویا گزینه رژیمی‌تری نسبت به کاپ کیک شکلاتی به شمار خواهد رفت.

بهترین دوره آموزشی کاپ کیک شکلاتی در تهران کجاست؟

دوره آموزش کافی شاپ (باریستا و بارتندر) سایت دانش و مهارت محلی مناسب جهت یادگیری مراحل آماده‌سازی انواع نوشیدنی سرد، گرم، شیرینی و کیک کافی‌شاپی خواهد بود. با حضور موفقیت‌آمیز در این کلاس‌ها شاهد افزایش اطلاعات علمی و توان عملی خود شوید. همچنین در کنار اخذ گواهینامه بین‌المللی دو زبانه از دانشگاه نورث وست، امکان دریافت وام 50 میلیون تومانی از سوی بانک مهر اقتصاد را نیز خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا