نوشیدنی گرم

طرز تهیه دمنوش رزماری تازه + خواص درمانی رزماری

تهیه دمنوش رزماری

5/5 - (2 امتیاز)

طرز تهیه دمنوش رزماری تازه + خواص درمانی رزماری

رزماری از خانواده Lamiaceae و گیاهان بومی مناطق مدیترانه‌ بوده و با ساقه‌های چوبی، برگ‌های سوزنی، همیشه معطر و سبز از دیگر گیاهان دارویی متمایز است. گل رزماری در رنگ‌های سفید، آبی، صورتی و بنفش بوده و بسیاری از افراد برگ و سرشاخه‌های آن را به‌عنوان ادویه مورد مصرف قرار خواهند داد. رزماری بالاترین میزان آنتی اکسیدان را در میان ادویه‌ها داشته و تهیه دمنوش رزماری با دیگر گیاهان دارویی نیز رواج خاصی در طب سنتی دارد.

مصرف دمنوش رزماری جهت افزایش عملکرد مغز و تقویت حافظه بسیار مناسب بوده و در کاهش دردهای ناشی از قاعدگی زنان نیز موثر است. طی این مقاله در رابطه با تهیه دمنوش رزماری به‌همراه خواص درمانی آن خواهیم پرداخت. در صورت علاقه به یادگیری نحوه آماده‌سازی و تهیه دمنوش رزماری با دیگر گیاهان دارویی هسیتید؛ تا انتهای این مطلب با بلاگ آموزش نوشیدنی‌ گرم سایت دهکده دانش و مهارت همراه باشید.

تهیه دمنوش رزماری
تهیه دمنوش رزماری

مزایا و معایب رزماری

گیاه رزماری دارای طبع گرم و خشک بوده و مصرف آن برای انسان مفید خواهد بود. هرچند در صورت عدم‌رعایت اعتدال در مصرف دمنوش رزماری شاهد بروز برخی مشکلات نیز خواهید شد. در ادامه به بیان برخی از خواص و عوارض مصرف دمنوش رزماری خواهیم پرداخت.

خواص دمنوش رزماری

اصلی‌ترین فواید مصرف رزماری عبارت است از:

  • بهبود عملکرد مغز
  • تقویت حافظه
  • محافظت از مغز در برابر استرس و فشار عصبی
  • مبارزه با انواع سرطان مانند: لوسمی، پروستات، پانکراس و تخمدان در زنان
  • محافظت از پوست و تغییرات ناشی از پیری
  • مسکن درد‌های قاعدگی در زنان
  • تسکین درد‌های عضلانی
  • افزایش چربی‌سوزی و کاهش چربی بدن
  • تقویت‌کننده سیستم ایمنی
  • کاهش تشنج مؤثر

عوارض مصرف دمنوش رزماری

مصرف رزماری در کنار مزیت‌های بی‌شمار خود، معایبی نیز داشته و باید در زمان مصرف این دمنوش به آن‌ها توجه شود. معایب و عوارض مصرف دمنوش رزماری عبارت است از:

  • افزایش سطح قند خون
  • ایجاد حساسیت پوستی مانند: قرمزی و خارش
  • افزایش تشنج در اثر مصرف زیاد رزماری
  • مصرف بیش‌از اندازه رزماری در مردان به واسطه کاهش تعداد، تحرک و تراکم اسپرم اثر منفی بر باروری مردان خواهد گذاشت.
  • مصرف دمنوش روزماری به زنان باردار توصیه نشده؛ زیرا سبب سقط جنین خواهد شد. با مشورت پزشک مقدار کمی از این دمنوش را می‌توانند مصرف کنند.

انواع طرز تهیه دمنوش رزماری

گیاه رزماری را با نام اکلیل کوهی و رومان  نیز شناخته  و در آشپزی به سبک ایتالیایی از این گیاه بسیار استفاده شده است. رایج‌ترین و بیش‌ترین نوع مصرف این گیاه خوش طعم، به شکل دمنوش بوده و در ادامه این بخش، انواع رایج طرز تهیه دمنوش رزماری را برای شما بیان خواهیم کرد:

  • دمنوش رزماری ساده
  • دمنوش رزماری و میخک
  • دمنوش رزماری و گل محمدی
  • دمنوش رزماری، پونه و کاکوتی
  • دمنوش رزماری و نعناع
دمنوش رزماری
دمنوش رزماری

طرز تهیه دمنوش رزماری و گل محمدی

گیاه گل محمدی طبعی متعادل دارد. این گیاه در پاک‌سازی روده و کاهش درد‌های سیستم گوارش مؤثر است. در مقابل، گیاه رزماری طبع گرم و خشکی داشته و ترکیب این دو دمنوش خوش طعم و خوش عطری را به وجود خواهد آورد. دمنوش رزماری و گل محمدی در تقویت رشد مو، تقویت قوای جنسی و بهبود سرماخوردگی تأثیر‌گذار خواهند بود. نحوه تهیه دمنوش رزماری و گل محمدی به شرح زیر است:

  1. آب را در کتری ریخته و اجازه دهید تا به‌مرحله جوش برسد.
  2. رزماری و گل محمدی از هر کدام یک قاشق چای خوری در یک لیوان بریزید.
  3. آب جوش را در لیوان حاوی رزماری و گل محمدی ریخته و به مدت ده دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.

*برای دم کشیدن سریع دمنوش، روی لیوان یک نعلبکی قرار داده یا از لیوان‌های مخصوص دم کردن دمنوش استفاده کنید.

تهیه دمنوش رزماری، چای سبز و گل محمدی

چای سبز از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های سالم و سرشار ازخواص مفید برای بدن انسان است. یکی از مهم‌ترین این خواص کاهش چربی دور شکم و افزایش چربی‌سوزی است. دمنوش رزماری، چای سبز و گل محمدی طبعی گرم داشته و موجب افزایش سوخت و ساز بدن، تنظیم عملکرد سیستم گوارشی و کاهش وزن خواهد شد. طرز تهیه دمنوش رزماری، چای سبز و گل محمدی به صورت مرحله به مرحله عبارت است از:

  1. آب را در کتری بجوشانید.
  2. یک قاشق چای خوری رزماری، یک قاشق جای خوری چای سبز و یک قاشق چای خوری گل محمدی را با هم ترکیب کرده و در لیوان بریزید.
  3. آب جوش را به لیوان ترکیب گیاهان اضافه کنید.
  4. اکنون ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد.

طرز تهیه‌ی چای رزماری

برخی از افراد از گیاه رزماری در انواع غذا‌ و سالاد برای ایجاد عطر و طعم بهتر استفاده کرده و سبب افزایش ارزش غذایی و ویتامین‌رسانی به بدن خواهند شد. بسیاری از افراد جامعه رزماری را به عنوان دمنوش یا چای استفاده خواهند کرد. این چای رزماری در درمان افسردگی و کاهش آن، رفع سردرد و خستگی روزانه ثاثیر‌گذار خواهد بود.

طرز تهیه چای رزماری مرحله به ‌مرحله عبارت است از:

  1. آب را ابتدا در کتری بجوشانید.
  2. رزماری را به اندازه یک قاشق غذا خوری در یک لیوان بریزید.
  3. اکنون آب جوش را به مواد لیوان افزوده و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
  4. با عسل یا نبات چای رزماری را در صورت علاقه شیرین و مصرف کنید.
تهیه دمنوش رزماری
تهیه دمنوش رزماری

سؤالات متداول

در این بخش از مقاله به پرسش‌های شما در رابطه با دمنوش رزماری پاسخ خواهیم داد. در صورت مطالعه مقاله و شکل‌گیری سؤال جدید آن را از بخش نظرات همین مطلب با ما در میان گذاشته تا جواب مناسب خود را پیدا کنید.

نحوه تهیه دمنوش رزماری برای سرماخوردگی

گیاه رزماری سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی کمک خواهد کرد. با توجه به ویژگی‌های حساسیتی و سلیقه خود یکی از انواع فرآوری دمنوش رزماری موجود در متن مقاله را جهت درمان سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا استفاده کنید.

زمان مصرف دمنوش چای سبز و رزماری و گل محمدی

هر سه گیاه رزماری، چای سبز و گل محمدی در کاهش چربی‌های بدن مؤثر هستند. برای افزایش چربی سوزی بدن، مصرف این دمنوش ترکیبی به صورت روزانه و ساعتی پس از وعده غذایی اصلی توصیه شده است.

طرز تهیه‌ی چای رزماری

طرز تهیه چای رزماری با دیگر مواد طبیعی با یکدیگر متفاوت بوده و به‌دلیل عدم‌وجود کافئین در این دمنوش، مصرف بالایی در بین اشخاص خاص دارد. جهت آشنایی با طرز تهیه انواع چای رزماری با مواد گیاهی مختلف به متن بدنه مقاله مراجعه نمایید.

چگونه با طرز تهیه انواع دمنوش آشنا شوم؟

دوره نوشیدنی گرم و باریستا سایت دانش و مهارت محلی مناسب جهت یادگیری مراحل آماده‌سازی انواع دمنوش، قهوه و نوشیدنی‌های کافی‌شاپی خواهد بود. با حضور موفقیت‌آمیز در این کلاس‌ها شاهد افزایش اطلاعات علمی و توان عملی خود شده و گواهینامه بین‌المللی دو زبانه از دانشگاه نورث وست دریافت نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا