دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع دکوراسیون نورپردازی در طراحی داخلی

دکوراسیون نورپردازی

4.6/5 - (24 امتیاز)

آشنایی با انواع دکوراسیون نورپردازی در طراحی داخلی

استفاده درست و کاربردی از منابع نور از مراحل مهم طراحی دکوراسیون داخلی به‌شمار خواهد رفت. طراحان به نسبت سبک مورد نظر از روش و وسایل متفاوتی برای نورپردازی منازل، رستوران‌ها و سالن‌ها بهره خواهند برد. نورپردازی نقش اساسی در نمایش تمامی اجزای یک دکور دارد. هالوژن و لامپ‌های LED لاین نوری از جدیدترین منابع نوری پرمصرف در فضای داخل ساختمان بوده و استفاده نقطه از آن در دکوراسیون نورپردازی رواج خاصی دارد.

در این مقاله به دنبال آموزش انواع دکوراسیون نورپردازی و روش‌های آن خواهیم بود. در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری نکات اساسی نورپردازی در طراحی داخلی هستید؛ تا انتهای این مطلب با بلاگ دکوراسیون داخلی و معماری سایت دانش و مهارت همراه باشید.

دکوراسیون نورپردازی
دکوراسیون نورپردازی

اصول دکوراسیون نورپردازی

نورپردازی به‌عنوان یکی از اصول مهم در دکوراسیون داخلی به‌شمار رفته، در صورتی عدم­توجه به اصول نورپردازی در طراحی دکور منزل، شاهد فضای سرد، تیره و بی‌روح خواهید بود. پیروی از قوانین و اصول خاص نورپرازی موجب افزایش جلوه بصری اتاق‌، وسایل اصلی و لوازم دکوراتیو خواهد شد. جهت جلوگیری از حس تکرار و یکنواختی در کل ساختمان از منابع نوری مختلفی در پذیرایی، اتاق‌خواب، آشپزخانه و حتی سرویس بهداشتی استفاده کنید.

از دیگر اصول نورپردازی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • محل نصب منبع نور
  • استفاده از سیم‌کشی برق منابع نوز به‌شکل توکار
  • تنوع در رنگ، جنس و زاویه منابع نوری
  • هارمونی نورپردازی با سبک معماری ساختمان
  • استفاده از سیستم هوشمند نورپردازی
  • به‌کارگیری منابع نوری با ‌مصرف برق مناسب
  • استفاده از تکنیک سایه و روشن

اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی

ازآنجایی‌که دکوراسیون نورپردازی در طراحی داخلی بسیار حائز اهمیت است، در این قسمت از مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. استفاده درست از نورپردازی در هر قسمت از خانه سبب تغییر چشمگیری در اندازه، زیبایی و فضای خانه خواهد شد. شدت، رنگ و زاویه نور بر طراحی فضای داخل منزل تاثیر مستقیم دارد. با کاهش نور در فضای کلی اتاق و استفاده از منبع نوری مناسب در قسمت موردنظر، شاهد برجسته‌سازی محل مشخص خواهید بود. همچنین با استفاده از نورهای رنگی امکان تغییر و تکمیل فضای رنگی خنثی وجود دارد.

انواع لامپ و روش‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

برای نورپردازی در دکوراسیون داخلی باید انواع لامپ‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا باشید. در ادامه تعدادی از انواع منابع نوری را نام برده و توضیح خواهیم داد. انواع لامپ عبارت است از:

  • لامپ هالوژن: نور این لامپ‌ها سفید و روشن است، همچنین به‌شدت کم‌مصرف هستند.
  • لامپ ال ای دی: لامپ‌های LED از دیگر لامپ‌های کم‌مصرفی هستند که به‌راحتی در زوایای مختلف دکور از آن استفاده خواهد شد. ضمناً از لامپ‌های LED در دکوراسیون نورپردازی، لامپ‌های دکوراتیو نیز نام برده شده است.
  • لامپ فلورسنت: لامپ فلورسنت کم‌مصرف و پرنور بوده و برای قسمت‌های که نیازمند روشنایی مداوم هستند، بسیار مناسب است. این منبع نوری هر چه بیشتر روشن بماند عمرش زیادتر خواهد شد.
  • لامپ سیمانی: لامپ‌هایی با عمر کوتاه و مصرف بالا، شاید بتوان گفت تنها مزیت آنها، شاداب و زیباتر نشان دادن رنگ صورت است.

پس از آشنایی با انواع لامپ به سراغ چگونگی استفاده از آن خواهیم رفت. انواع نورپردازی دکوراسیون عبارت است از:

  • نورپردازی عمومی یا کلی: روشنایی در این روش به‌وسیله چراغ‌ها و لوسترهای سقفی برای مکان‌هایی که از نور روز بی‌بهره هستند، تامین خواهد شد.
  • نورپردازی منطقه‌ای: از ایم مدل نورپردازی جهت تاباندن نور به یک قسمت مشخص استفاده خواهد شد.
  • نورپردازی کاربردی: در این روش نور در محلی که بیشترین کاربرد در طول شبانه‌روز را دارد، به کار گرفته خواهد شد.
  • نورپردازی دکوراتیو: از این روش نورپردازی نشان‌دهنده سبک دکوراسیون بوده و صرفاً برای ایجاد زیبا و چشم‌نوازتر کردن استفاده خواهد شد.

دکوراسیون نورپردازی منزل

برای دکوراسیون نورپردازی داخل منزل، باید به نورپردازی روی سقف، دیوارها حتی کف اتاق برای خاص‌تر نشان دادن اشاره کرد. در ادامه مقاله با بخشی از انواع نورپردازی بیشتر آشنا خواهید شد.

دکوراسیون نورپردازی
دکوراسیون نورپردازی

دکوراسیون نورپردازی سقف

در دکوراسیون داخلی برای نورپردازی سقف؛ شکل‌ها، طرح‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارد. اصلی‌ترین منابع نوری ساختمان در دکوراسیون نورپزدازی سقف نصب شده و وظیفه نور اصلی محیط داخلی را بر عهده خواهند داشت. منابع نوری مانند: لوستر، آویز، لامپ‌های شفاف و نیمه شفاف که دارای جنبه کاربردی و تزئینی هستند در نورپردازی سقف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. میزان شدت، مهتابی، آفتابی و یا رنگی بودن آن به طراح دکور داخلی بستگی خواهد داشت.

دکوراسیون نورپردازی اتاق‌خواب

اتاق‌خواب محل امن و آرامی برای همه انسان‌ها به شمار رفته، خوابیدن هم به‌صورت مستقیم با سلامت جسم در ارتباط است. شدت و کیفیت نور بر میزان آرامش اشخاص تاثیرگذار بوده و استفاده از انواع چراغ خواب یکی از اصلی‌ترین ایده‌ها برای دکوراسیون نورپردازی اتاق خواب خواهد بود. همچنین بخشی از اتاق خواب به‌عنوان کتابخانه و میز مطالعه مورد استفاده قرار گرفته و بهتر است از منبع نوری متمرکز جهت افزایش کیفیت مطالعه استفاده نمود.

دکوراسیون داخلی خانه با نورپردازی

برخی‌ها بر این عقیده‌اند که؛ طراحی داخلی فقط به خرید مبلمان شیک، پرده زیبا، فرش خاص است. درصورتی‌که این طرز تفکر اشتباه بوده و با به‌کارگیری اصولی و درست از منابع نوری امکان تغییر دکوراسیون، افزایش نمای بصری و القا حس خاص را خواهید داشت. برای ایجاد یک نورپردازی قوی در طراحی داخلی ساختمان نکات مهم زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • در فضای داخلی کمد و کابینت‌ها از نورپردازی مناسب استفاده کنید.
  • فقط یک منبع نور کافی نیست، از منابع گوناگون در مکان‌های مختلف استفاده کنید.
  • چند منبع نوری ملایم را جایگزین یک لامپ‌های پرنور کنید.
  • به‌هیچ‌وجه در استفاده از لامپ‌های هالوژنی در سقف زیاده‌روی نکنید.

تأثیر نورپردازی در مغازه و فروشگاه

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، نور مناسب در فروشگاه و مغازه، بازده کاری کارکنان را بالا برده و همچنین برای جذب مشتری تأثیر به‌سزای دارد. چنانچه نور مغازه به‌طور یکسان همه‌جا را روشن کند، مشتری به‌راحتی خواهد توانست از مناطق مختلف فروشگاه به‌خوبی بازدید کرده و محصولات مورد نیاز خود را خریداری کند. به‌عنوان‌مثال: بکار بردن لامپ‌های LED در لایه‌های مختلف سبب خواهد شد، محصولات با رنگ و لعاب بیشتری  نمایش داده شوند.

دکوراسیون نورپردازی
دکوراسیون نورپردازی

سؤالات متداول

در این بخش از مجله دکوراسیون داخلی و معماری، به سؤالات ایجاد شده در ذهن شما راجع به دکوراسیون نورپردازی پاسخ خواهیم داد. در صورت ایجاد پرسش خاص دیگری، آن را از طریق نظرات همین بخش با ما درمیان گذاشته، تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ مناسب را دریافت نمایید.

بهترین نورپردازی برای اتاق‌خواب چیست؟

شاید در نگاه اول رنگ نور اتاق‌خواب بی‌اهمیت به نظر بیاید، اما زمانی که از کار روزمره خسته شده و برای استراحت به اتاق‌خواب پناه بردید، تأثیر فراوان آن را درک خواهید کرد. برای داشتن آرامش در اتاق‌خواب نیاز است به برخی نکات توجه نمایید:

  • اتاقی که پنجره ندارد به‌هیچ‌وجه مناسب استراحت نخواهد بود.
  • با استفاده از نور ضعیف، خواب آرام تری در انتظار شماست.
  • از لامپ‌های زرد یا خورشیدی که نور گرمی دارند استفاده نمایید.

بهترین رنگ نور مخفی اتاق‌خواب در دکوراسیون نورپردازی چیست؟

نورپردازی و استفاده درست آن در همه زوایای خانه از اهمیت بالایی برخوردار است. در اتاق‌خواب نیز باید از نورهای ملایمی بهره برد تا از ایجاد اختلال در خواب جلوگیری کرده و احساس آرامش بیشتری را القا کند. توجه داشته باشید که هدف از نورپردازی مخفی در اتاق‌خواب، روشنایی کامل اتاق نیست؛ بلکه ایجاد حس آرامشی نسبی است. برای انتخاب رنگ نور مخفی اتاق‌خواب، باید به رنگ دیوار و وسایل توجه نمایید، بهتر است از رنگ نور گرم مانند: زرد استفاده شود. همچنین استفاده از رنگ‌های سرد مثل آبی به افزایش آرامش کمک خواهد نمود.

اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی را از کجا آموزش ببینیم؟

شما با شرکت در دوره‌های دکوراسیون داخلی و معماری سایت دانش و مهارت امکان افزایش آشنایی با اصول معماری به‌صورت علمی و عملی را خواهید داشت. همچنین با اخذ گواهینامه بین‌المللی از دانشگاه نورث وست، امکان ورود به عرصه فعالیت‌های دکوراسیون داخلی را نیز خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا