آشپزی

طرز تهیه اولین سوپ نوزاد

سوپ نوزاد

4.7/5 - (4 امتیاز)

طرز تهیه اولین سوپ نوزاد

شیر مادر غذای اصلی نوزاد بوده و وظیفه تامین مواد ضروری رشد جسمی و ذهنی کودک به آن وابسته است. البته باید بگوییم که این غذا تنها تا شش‌ماهگی نیازهای جسمی نوزاد را برطرف خواهد کرد. بعد از شش ماهگی، مواد غذایی مانند: سوپ نوزاد، آش، فرنی، با دارا بودن انواع چربی، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها به رشد جسمی و مغزی کودک کمک خواهند کرد.

در ابتدا یک وعده سوپ نوزاد برای کودک شیرخواره کافی بوده و به تدریج، دفعات مصرف انواع غذای کودک بیشتر خواهد شد. در صورتی که دغده پخت اولین غذای نوزاد شیرخواره خود را دارید، تا انتهای این مقاله همراه بلاگ آموزش آشپزی سایت دهکده دانش و مهارت باشید.

غذای کودک
غذای کودک

اهمیت تغذیه درست نوزاد

نوزادان پس از تولد به‌واسطه شیر مادر و شیر خشک به زندگی ادامه خواهند داد. در حدود شش ماهگی سیستم گوارشی نوزاد به تکامل نسبی رسیده و امکان مصرف غذا را خواهد داشت. از آنجایی که نوزاد برای اولین بار طعمی به غیر از شیر مادر را خواهد چشید؛ بهتر است یک مزه واقعی و سالم را تجربه نماید. می‌توانید از انواع سوپ، آش و پوره به‌عنوان غذای کودک با مواد اولیه سالم به فرزند شیرخواره خود دهید.

سیستم گوارش نوزاد در شش‌ماهگی هنوز کامل نشده، استفاده از انواع ادویه، نمک و شکر امکان بروز حساسیت را بالا خواهد برد. جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکلات جسمی در سیستم گوارشی کودک باید از مواد اولیه مرغوب و تازه برای سوپ نوزاد استفاده گردد. مصرف انواع غذای کودک در کنار شیر مادر به رشد بهتر کودک کمک نموده و نیازهای اساسی بدن در جهت افزایش غدد رشد را تامین خواهد نمود.

دلیل و زمان استفاده از انواع آش نوزاد

شیرمادر برای نوزادان شیرخوار یک غذای کامل است؛ اما پس از گذشت شش ماه دیگر جوابگو تمامی نیازهای رشد کودک نخواهد بود. از این رو با تکامل بیشتر سیستم دستگاه گوارش نوزاد امکان استفاده تدریجی از غذاهای کمکی را خواهد داشت. با انجام این امر شاهد افزایش سرعت رشد، بهبود کیفیت خواب و قوای جسمانی کودک خواهید بود. بعد از شش ماهگی امکان استفاده از سوپ نوزاد وجود دارد. همچنین در صورت صلاح‌دید پزشک متخصص اطفال امکان مصرف زودتر از این سن نیز برای نوزاد قابل استفاده است.

طرز تهیه سوپ نوزاد
طرز تهیه سوپ نوزاد

مواد اولیه پخت اولین سوپ نوزاد

مواد اولیه لازم برای تهیه اولین سوپ نوزاد برای دو وعده به شرح زیر است:

مواد لازم
گوشت گوسفند 20 گرم
برنج نیم دانه 10 گرم
هویج 10 گرم
سیب‌زمینی 10 گرم
شور و شوق آشپزی به‌مقدار زیاد

** ران مرغ را می‌توان جایگزین گوشت گوسفند نمود. همچنین بهتر است از ماهیچه گوسفندی بدون چربی استفاده کنید.

دستور پخت اولین سوپ نوزاد

برای طبخ سوپ خوشمزه و مقوی برای نوزادتان، باید مراحل زیر را به ترتیب گفته شده انجام دهید:

  1. در ابتدا ماهیچه باید با مقداری آب کاملاً بپزد.
  2. بعد از پخت گوشت؛ برنج نیم دانه، هویج و سیب‌زمینی را به آن اضافه کرده و اجازه پخت مواد را دهید.
  3. بعد از پخت کامل تمامی مواد؛ شعله را خاموش کنید تا مواد داخل قابلمه سرد شود.
  4. نوبت به مخلوط کردن مواد رسیده است. آن‌ها را درون میکسر ریخته تا به‌خوبی مخلوط شوند.
  5. حال در حد فاصل دو وعده شیر خوردن نوزاد از این مخلوط به کودک بدهید.

نکات مهم در طرز پخت اولین غذای کودک شش‌ماهه

پخت اولین سوپ نوزاد نیاز به توجه و دقت کافی دارد تا ضرری برای کودک نداشته باشد و علاوه بر آن مفید هم باشد.

  • به هیچ وجه از نمک یا شکر برای مزه‌دار کردن غذاهای کمکی استفاده نکنید.
  • در صورت عدم‌دسترسی به میکسر مناسب، امکان استفاده از گوشت کوب برقی یا مولینکس هم وجود دارد.
  • طرز تهیه این سوپ با گوشت مرغ هم به همین صورت انجام شده و به‌دلیل پخت سریع‌تر مرغ نسبت به گوشت شاهد کاهش زمان آماده‌سازی سوپ کودک خواهید بود.
  • در صورت نیاز برای خوشمزه‌تر کردن سوپ نوزاد، از چند قطره روغن زیتون مرغوب و طبیعی یا آب لیموترش تازه کمک بگیرید.
  • اگر کودک شما بعد از چند وعده واکنش حساسیت‌زا نسبت به سوپ نوزاد نداشت، ماده غذایی جدیدی را اضافه نمایید. چنانچه نوزاد ریفلاکس یا حساسیتی نشان داد حتماً با پزشک متخصص اطفال در مشورت کنید.
  • سبزی‌ها را در آخر مراحل پخت اضافه کنید تا ویتامین‌های خود را از دست ندهند.
  • برخی سبزیجات و میوه‌ها مثل: گوجه، مرکبات و اسفناج مناسب زیر یکسال نیستند و ایجاد حساسیت‌های گوارشی یا پوستی خواهند کرد.
  • استفاده از سبزیجاتی مانند: جعفری و گشنیز برای شروع تغذیه با غذای کمکی کودک مناسب است.
  • چنانچه نوزاد مبتلا به یبوست است، تا بهبودی کامل هویج باید از رژیم غذایی او حذف گردد.
  • به‌تدریج میزان غذای کودک و وعده‌های آن را افزایش دهید.
سوپ نوزاد
سوپ نوزاد

سؤالات متداول

در این بخش از مقاله، به برخی از سوالاتی والدین در خصوص دغدغه طرز تهیه اولین سوپ نوزاد پاسخ خواهیم داد. در صورتی که پرسش متفاوتی در ذهن دارید، آن را از بخش نظرات مقاله با ما در میان گذاشته و به جواب مناسب دست یابید.

اولین سوپی که برای نوزاد آماده خواهد شد، چه مقدار ارزش غذایی دارد؟

باید گفت که هر ماده غذایی وظیفه تأمین یکی از موارد سلامتی کودک شما را برعهده دارد و تمامی موادی که در این سوپ استفاده خواهد شد، بسیار ارزشمند و مغذی است.

برای وعده‌های اول چه مقدار کافیست؟

برای شروع دو تا سه قاشق غذاخوری از سوپ کفایت می‌کند.

آیا زمان خاصی باید به کودک سوپ داده شود؟

بله، ترجیحاً بهتر است بین دو وعده شیر مادر و زمان گرسنگی نوزاد باشد.

طرز تهیه اولین سوپ نوزاد شش‌ماهه چگونه است؟

نوزاد شیرخواره از نعمت دندان محروم بوده و از سیستم دستگاه گوارش حساسی برخوردار بوده و اولین سوپ نوزاد باید نرم، آبکی، کاملاً پخته و یکدست باشد. بهترین طرز تهیه غذای کودک در این مقاله آموزشی بیان شده است.

چه زمانی سبزیجات را به غذای کودک شش‌ماهه اضافه کنیم؟

اصولاً به دلیل حفظ ارزش غذایی، سبزیجات را باید در آخرین مرحله پخت به غذا اضافه کرد. با افزودن انواع سبزی‌ها به سوپ نوزاد از جذب انواع ویتامین‌ و مواد معدنی اطمینان حاصل کنید. مهم‌ترین مواردی که می‌توان به غذای کودک اضافه کرد، شامل: هویج، کدو، سیب‌زمینی، لوبیا سبز، جعفری و گشنیز بوده و هر کدام از آن‌ها را با خیالی آسوده و به تدریج به سوپ نوزاد اضافه نمایید.

آش نوزاد در چندماهگی به کودک داده شود؟

به‌طورکلی غذای کمکی نوزاد از شش‌ماهگی آغاز خواهد شد. بر اساس واکنش کودک به آن‌ها و وضعیت جسمی او مواد جدیدی را به غذاها اضافه نمایید. ممکن است فرزند شما خیلی زود خوراکی‌هایی غیر از شیر مادر را بپذیرد و همین امر موجب وزن گیری مناسبش شود. بنابراین شما خواهید توانست رژیم غذایی او را تغییر دهید و انواع آش‌ها مانند: آش عدس، آش جو، آش حبوبات و آش ماست را آماده کنید.

چرا باید به نوزاد سوپ کودک داد؟

کودک شش ماه به‌طور مداوم تنها از شیر مادر تغذیه کرده است، پس نباید انتظار داشت که به‌یک‌باره بتواند غذای سفره را مصرف نماید. شما باید سوپی نرم و رقیق برای کودک تهیه کنید تا کم‌کم آن را بپذیرد.

پخت انواع سوپ را از کجا یاد بگیریم؟

شما با استفاده از سایت دهکده دانش و مهارت به‌راحتی با آموزش غذاهای مختلف و مناسب سن کودک را تهیه و طبخ آشنا خواهید شد. همچنین با حضور در دوره‌های آشپزی دهکده دانش و مهارت، تسلط خود در پخت انواع غذا را افزایش داده و گواهینامه بین‌المللی آشپزی را نیز دریافت نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا