اخبار

آموزش کانفیگ سرور مجازی لینوکس

کانفیگ سرور مجازی لینوکس

5/5 - (1 امتیاز)

آموزش کانفیگ سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس (VPS لینوکس) ، نوعی ماشین مجازی است که با سیستم عامل لینوکس کار می‌کند. این سرورها به‌دلیل پایداری و قابلیت اطمینان بالایی که دارند، می‌توانند حتی در شرایط پر ترافیک هم به‌خوبی عمل کنند و با وجود خرابی‌های جزئی هم عملکرد مطلوب خود را حفظ می‌کنند. به‌علاوه اینکه دارای منابع اختصاصی هستند که بسته به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را افزایش یا کاهش دهید.

بنابراین اگر به‌دنبال توسعه وب سایت یا برنامه‌های وب هستید و می‌خواهید فضای امنی را برای این کار در اختیار داشته باشید، سرور مجازی لینوکس می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این سیستم‌عامل دارای ورژن‌های مختلفی است که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و با توجه به نیاز خود می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. از جمله Ubuntu ،Debian ،CentOS ،Fedora و OpenSUSE.

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از امکانات وی پی اس لینوکس استفاده کنید، باید با نحوه کانفیگ آن آشنا باشید و به‌درستی تنظیمات امنیتی، نصب و پیکربندی نرم‌افزارها را انجام دهید.

در ادامه، راهنمایی جامع برای آموزش کانفیگ سرور مجازی لینوکس در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اهمیت خرید سرور مجازی لینوکس

قبل از ورود به مراحل آموزش کانفیگ سرور مجازی لینوکس، بیایید به این پرسش مهم پاسخ دهیم که چرا باید به سراغ خرید سرور مجازی لینوکس رفت؟

امروزه دسترسی به منابع پایدار و کافی،‌ به یکی از ملزومات اساسی برای میزبانی وب سایت‌ها تبدیل شده است. زیرا تنها در این صورت وب سایت‌ها می‌توانند از محدوده جغرافیایی عبور کنند و به مخاطبان جهانی دست پیدا کنند. در این میان، خرید سرور مجازی VPSلینوکس ایران و اروپا با پایداری بالا و منابع اختصاصی از یک شرکت هاستینگ معتبر مانند پارس پک ، این فرصت را برای مدیران وب سایت و وبمسترها فراهم کرده تا بدون محدودیت‌های زمانی بتوانند خدمات خود را به کاربران ارائه دهند.

به‌علاوه اینکه لینوکس به‌خاطر متن‌باز بودن از امنیت بالایی برخوردار است و وی پی اس لینوکس در برابر حملات امنیتی مقاومت زیادی دارد. در نتیجه با خرید سرور مجازی لینوکس می‌توانید با سرعت بیشتری کسب‌وکار اینترنتی خود را گسترش دهید.

سرور مجازی یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی‌های بیشتر از یک‌هاست اشتراکی می‌باشد. خرید VPS یک گزینه مناسب است چراکه می‌توانید یک سرور با سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را در موقعیت ایران و خارج تهیه فرمایید.

خرید سرور مجازی لینوکس

منظور از «کانفیگ سرور مجازی لینوکس» چیست؟

منظور از «کانفیگ سرور مجازی لینوکس»، مجموعه‌ای از تنظیمات و پیکربندی‌هایی است که با هدف بهبود عملکرد VPS لینوکس، بر روی سرور مجازی اعمال می‌شوند . از جمله انجام تنظیمات امنیتی، نصب و پیکربندی سرویس‌های مختلف، تنظیم منطقه زمانی و پشتیبان‌گیری از تنظیمات جدید وی پی اس لینوکس.

چگونه سرور مجازی لینوکس را کانفیگ‌ کنیم؟

اولین کاری که بعد از خرید سرور مجازی لینوکس باید انجام دهید، کانفیگ سرور است. با انجام مراحل زیر، می‌توانید سرور مجازی لینوکس خود را در بهینه‌ترین حالت ممکن پیکربندی کنید:

۱- با استفاده از میانبر Ctrl+Alt+T، ترمینال را باز کنید و دستور زیر را در آن وارد کنید:

sudo apt update

سپس Enter را بزنید. در اینجا سیستم از شما می‌خواهد رمز عبور خود را وارد کنید. بعد از وارد کردن رمز عبور، مجدد Enter را بزنید. ترمینال را ببندید و به‌سراغ مرحله بعد بروید.

۲- در این مرحله باید یک کاربر (user) جدید با دسترسی‌های مدیریت در لینوکس ایجاد کنید. برای این کار، مجدد وارد ترمینال لینوکس شوید و دستور زیر را وارد کنید:

sudo adduser [username]

سپس Enter را بزنید تا دستور اجرا شود. در اینجا ممکن است از شما چند سوال راجع‌به رمز عبور، نام کامل و یا دیگر اطلاعات پرسیده شود. با وارد کردن پاسخ آن‌ها، کاربر جدید ایجاد می‌شود.

برای اینکه user جدید بتواند با دسترسی مدیریتی دستورات را اجرا کند، باید او را به گروه sudo اضافه کنید. به این ترتیب می‌تواند به کمک این دستور، دسترسی‌های مدیریتی داشته باشد.

برای این کار، دستور زیر را در ترمینال لینوکس وارد کنید و سپس Enter را بزنید:

sudo usermod -aG sudo [username]

۳- در این مرحله باید تنظیمات امنیتی را پیکربندی کنید. برای این کار، گام‌های زیر را انجام دهید:

۳-۱- تغییر پورت SSH به یک پورت غیر استاندارد؛ با ویرایش فایل /etc/ssh/sshd_config و تغییر Port 22 به پورت دلخواه.

۳-۲- غیرفعال کردن ورود با کاربر root؛ با ویرایش فایل /etc/ssh/sshd_config و تغییر PermitRootLogin به no.

۳-۳- راه‌اندازی فایروال؛ با استفاده از دستور ufw:

sudo ufw allow [your-chosen-ssh-port] sudo ufw enable

۳-۴- افزایش امنیت با fail2ban و iptables:

برای افزایش امنیت سرور مجازی لینوکس، از ابزارهایی مثل fail2ban و iptables می‌توانید استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا در برابر حملات Brute-force و نفوذهای امنیتی دیگر مقاومت کنید.

# نصب fail2ban

sudo apt install fail2ban

// فعال‌سازی و راه‌اندازی

sudo systemctl enable fail2ban

sudo systemctl start fail2ban

۴- در این مرحله، نوبت به نصب و پیکربندی سرویس‌های مورد نیاز می‌رسد:

۴-۱- با استفاده از دستور زیر، وب سرور Apache را نصب کنید:

// فعال‌سازی ماژول‌های مختلف

sudo a2enmod rewrite

sudo systemctl restart apache2

۴-۲- برای نصب و پیکربندی پایگاه داده MySQL، دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt install mysql-server

۵- در اینجا نوبت به تنظیم منطقه زمانی می‌رسد؛ برای این کار، دستور زیر را وارد کنید:

sudo dpkg-reconfigure tzdata

۶- بعد از انجام تغییرات بالا، باید یک نسخه پشتیبان از آن‌ها تهیه کنید تا در صورت بروز هرگونه اشکال فنی از تغییرات محافظت شود. برای این کار، باید ابزار rsync را نصب کنید که با وارد کردن دستور زیر انجام می‌شود:

sudo apt install rsync

۷- مرحله ۷، مرحله‌ای است که باید عملکرد وی پی اس خود را مانیتور کنید. این کار با نصب ابزارهای مانیتورینگ مانند ابزار Nagios انجام می‌شود. برای این کار، دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt install nagios3

۸- در نهایت، تنظیمات مربوط به وب سرور و پایگاه داده را به‌گونه‌ای انجام دهید که بهره‌وری سیستم افزایش پیدا کند و منابع به بهینه‌ترین شکل ممکن مصرف شوند.

بهترین سرور مجازی لینوکس

مشکلات رایج در هنگام کانفیگ سرور مجازی لینوکس + راه حل آن‌ها

ممکن است در هنگام کانفیگ سرور مجازی لینوکس با مشکلاتی روبرو شوید که در جدول زیر، راه حل‌هایی را برای مقابله با آن‌ها ارائه کرده‌ایم:

نام مشکل راه حل
عدم اتصال به سرور از طریق SSH از درستی IP و SSH مطمئن شوید

وضعیت SSH را با اجرای دستور sudo systemctl status sshd بررسی کنید

از دسترسی فایروال به پورت SSH مطمئن شوید

عدم اتصال بعضی از سرویس‌ها به اینترنت قوانین فایروال را بررسی کنید و مطمئن شوید که پورت‌های مورد نیاز باز هستند
کند شدن ناگهانی سرور با اجرای دستور free -h یا top، میزان حافظه مصرفی را بررسی کنید؛ اگر نیاز به افزایش حافظه بود، یک فایل swap ایجاد کنید.
محدودیت در فضای دیسک یا قطع شدن ناگهانی سرور با اجرای دستور df -h، فضای دیسک را بررسی کنید. فایل‌ها یا پوشه‌های اضافی را حذف کنید و در صورت نیاز، فضای دیسک را افزایش دهید.
وجود نگرانی در رابطه با مشکلات امنیتی برای مقابله با نفوذ هکرها، از ابزارهایی مانند fail2ban استفاده کنید

به‌طور منظم برنامه‌ها و وی پی اس لینوکس را به‌روز کنید

کانفیگ وی پی اس لینوکس، کلید دستیابی به سروری امن و پایدار

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بعد از خرید وی پی اس لینوکس باید انجام دهید، کانفیگ آن است. اگر مراحل کانفیگ را به‌درستی و بادقت انجام دهید، می‌توانید به بهترین شکل از کلیه امکانات آن استفاده کنید. بر همین اساس، در اینجا آموزش کانفیگ سرور مجازی لینوکس را در اختیار شما قرار دادیم تا با انجام آن، عملکرد سرور مجازی خود را بهینه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا