برق و الکترونیک

سیم کشی ساختمان رو از کجا یاد بگیرم؟

سیم کشی نوین ساختمان

Rate this post

سیم کشی ساختمان رو از کجا یاد بگیرم؟

سیم‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای یک ساختمان است که نقش بسزایی در ایمنی، بهره‌وری و کارایی ساختمان دارد. با پیشرفت فناوری‌های مختلف، سیستم‌های سیم‌کشی ساختمان نیز پیچیده‌تر شده‌اند و نیاز به دانش فنی و مهارت‌های تخصصی برای طراحی و اجرای صحیح آن‌ها وجود دارد. آموزش سیم‌کشی ساختمان مستلزم طی کردن دوره‌های تئوری و عملی است تا فرد بتواند دانش لازم در این حوزه را کسب کند. در این مقاله به بررسی روش‌ها و منابع مختلف برای یادگیری سیم‌کشی ساختمان و نحوه ارتقاء سطح دانش و مهارت در این زمینه خواهیم پرداخت. هدف راهنمایی افراد علاقه‌مند به این حرفه برای کسب صلاحیت‌های لازم در زمینه سیم‌کشی حرفه‌ای ساختمان است.

سیم کشی ساختمان
سیم کشی ساختمان

آشنایی با مفاهیم نقشه کشی و نقشه خوانی ساختمان

نقشه‌کشی و نقشه‌خوانی ساختمان یکی از مباحث مهم در تمامی مراحل برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای یک ساختمان به شمار می‌رود. نقشه‌های ساختمان در بردارنده اطلاعاتی در مورد پلان، برش و نمای ساختمان، مصالح، مشخصات فنی، شرح جزئیات، ابعاد، مقیاس‌ها و توضیحات لازم هستند. علاوه بر نقشه‌های معماری، نقشه‌های سازه‌ای، تاسیسات برقی و مکانیکی مانند نقشه‌های تاسیسات آب، برق، گرمایش، تهویه مطبوع، ارتباطات و غیره نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

نقشه‌خوانی شامل تفسیر تمامی این نقشه‌ها و درک روابط بین آن‌ها و نیز شرایط و مشخصات فضاها و عناصر سازه‌ای ساختمان است که نقشی بنیادین در اجرای صحیح ساختمان دارد. دانش نقشه‌خوانی، برای تمامی مهندسین عمران، معماری، تاسیسات و سایر رشته‌های مرتبط با ساختمان، از اساسی‌ترین دانش‌ها به شمار می‌رود. خوشبختانه همه این موارد در آموزش برق ساختمان دهکده جهانی دانش و مهارت آموزش داده خواهد شد.

ضرورت شناخت ابزار و انواع سیم برق

سیم‌کشی ساختمانی از اساسی‌ترین کارها در یک ساختمان به شمار می‌رود که زیرساخت لازم را برای عملکرد سامانه‌های برقی فراهم می‌سازد. لذا آشنایی و تخصص کافی در این حوزه برای سیم‌کش‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است.  شناخت انواع سیم و کابل‌های مورد نیاز برای مصارف گوناگون، آگاهی از ویژگی‌های فنی و ظرفیت آن‌ها، تسلط بر نحوه اتصال و پایانه‌کاری صحیح سیم‌ها، آشنایی با استانداردها و ضوابط سیم‌کشی، محاسبات لازم جهت تعیین مشخصات و مقطع سیم‌ها و همچنین تسلط بر کاربرد ابزارآلات تخصصی از جمله مهمترین دانش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در این حرفه به شمار می‌رود.

عدم تسلط کافی بر این موارد می‌تواند منجربه بروز خطاهایی شود که در برخی موارد جبران‌ناپذیر و حتی خطرناک خواهد بود. لذا کسب دانش نظری و مهارت‌های عملی در زمینه سیم‌کشی ساختمانی از ملزومات اولیه و اساسی برای شاغلین این حوزه به شمار می‌رود. برخی از مهم‌ترین ابزارهای برای کار سیم‌کشی ساختمان شامل موارد زیر خواهد بود.

  • انبردست
  • پیچ گوشتی
  • فازمتر
  • دريل و مته
  • سیم‌چین
  • پولر سيم کشی
  • مولتی متر

انواع سیم کشی نوین ساختمان

در حال حاضر سیم کشی ساختمان به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که با توجه به شرایط ساختمان تعیین می‌شود. از همین رو مهم‌ترین آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

نقشه خوانی ساختمان
نقشه خوانی ساختمان

سیستم سیم‌کشی سربندی

سیستم سیم‌کشی سربندی یکی از روش‌های رایج سیم‌کشی در ساختمان‌ها به‌شمار می‌آید. در این روش با استفاده از تجهیزات و سخت‌افزارهای استاندارد، سیم و کابل‌ها درون لوله، مخروط و یا سربند مخصوص عبور داده شده و مسیریابی می‌شوند. مزایای این روش شامل ظاهر زیبا و تمیز، سهولت نگهداری و تعمیرات، امکان جایگزینی آسان سیم‌ها، امنیت بالا در برابر آسیب‌دیدگی، انعطاف‌پذیری بالا و غیره است. اجزای اصلی این سیستم شامل انواع سربند، درپوش، انشعاب، پایانه، بست نگهدارنده و سایر اتصالات استوانه‌ای شکل است که سیم‌ها را در خود جای می‌دهند. سیم‌کشی سربندی در انواع مسی و آلومینیومی برای سیم‌ها و کابل‌های مختلف موجود است.

سیستم سیم‌کشی لوله‌ای

سیستم سیم‌کشی لوله‌ای یکی دیگر از رایج‌ترین انواع سیم‌کشی در ساختمان‌ها به شمار می‌رود که در آن از لوله‌ها و اتصالات پلاستیکی استاندارد برای عبوردادن سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود. مزایای این روش نسبت به سیم‌کشی سنتی و روکار شامل موارد زیر است.

  • ظاهر تمیز و زیبای سیم‌کشی
  • قابلیت تعمیر و نگهداری بالا
  • آسانی دسترسی و جایگزینی سیم‌ها
  • افزایش ایمنی در برابر آتش‌سوزی و خطر برق‌گرفتگی
  • جلوگیری از آسیب‌دیدگی مکانیکی سیم‌ها

سیستم سیم‌کشی لوله‌ای دارای اجزایی همچون لوله‌های پلاستیکی فلکسیبل، درپوش‌ها، زانویی‌های انشعاب، جعبه‌های اتصال و سایر پایانه‌ها می‌باشد که سیم‌کشی را میسر می‌سازد.

سیستم سیم‌کشی کانال دار

سیستم سیم‌کشی کانال دار یکی از رایج‌ترین روش‌های سیم‌کشی ساختمان‌ها است. این سیستم از کانال‌های پلاستیکی یا فلزی برای عبور دادن سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌کند. کانال‌های سیم‌کشی معمولاً به صورت افقی و عمودی در دیوارها و سقف تعبیه می‌شوند. این کار باعث می‌شود سیم‌کشی به راحتی قابل دسترسی باشد و در عین حال از نظر دید زیبایی بصری فضا را حفظ کند. درون این کانال‌ها، انواع مختلف سیم و کابل برق، تلفن، داده و غیره کشیده می‌شود. استفاده از کانال‌های سیم‌کشی ایمنی بیشتری نسبت به روش‌های سنتی سیم‌کشی سطحی دارد. از مزایای اصلی سیستم سیم‌کشی کانال دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. حفاظت بهتر در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی

۲. ظاهر تمیز و مرتب فضاها

۳. انعطاف‌پذیری و سهولت تغییرات و اضافه کردن سیم‌ها در آینده

۴. کاهش خطرات ایمنی مثل برق‌گرفتگی

۵. عدم نفوذ رطوبت

از جمله معایب این سیستم می‌توان به هزینه اولیه بالاتر و زمان نصب طولانی‌تر اشاره کرد. البته با توجه به مزایای زیاد آن، هزینه اضافی صرف شده به سرعت جبران خواهد شد. در مجموع سیستم سیم‌کشی کانال‌دار یک راه حل بسیار عالی و پیشرفته برای سیم‌کشی ساختمان‌هاست که کارایی و ایمنی بالایی دارد.

سیستم سیم‌کشی سطحی یا Surface wiring

سیستم سیم‌کشی سطحی یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سیم‌کشی است که در آن سیم‌ها و کابل‌ها به صورت مستقیم بر روی سطح دیوارها و سقف نصب می‌شوند. در این روش، انواع سیم‌ها و کابل‌های برق، تلفن، داده و غیره با استفاده از گیره‌ها، پایه‌ها یا نوارهای چسبی مخصوص بر روی سطح محیط نصب می‌شوند. معمولاً سعی می‌شود مسیر سیم‌کشی در گوشه‌ها و لبه‌های دیوارها و اماکنی که کمتر در معرض دید است، تعبیه شود. هرچند که در این روش، سیم‌ها و کابل‌ها به طور کامل در معرض دید خواهند بود.

از آنجا که در این روش نیازی به تعبیه کانال، لوله و یا شیارهای سیم‌کشی نیست، هزینه و زمان اجرای پروژه به مراتب کمتر از سایر روش‌ها خواهد بود. اما از آنجا که سیم‌ها دائماً در معرض دید هستند، جنبه زیبایی محیط تا حد زیادی خدشه‌دار می‌شود. همچنین سیم‌ها در برابر صدمات فیزیکی و شیمیایی آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

این روش به دلیل سادگی و هزینه پایین، همچنان در برخی از فضاها مانند انبارها، پارکینگ‌ها و مکان‌هایی که ظاهر زیبایی اولویت نیست کاربرد دارد. البته توصیه می‌شود برای افزایش ایمنی و جلوگیری از برق‌گرفتگی، حتماً از کابل‌ها و تجهیزات استاندارد استفاده شود.

سیم‌کشی لوله‌ای
سیم‌کشی لوله‌ای

سیستم‌های سیم‌کشی باس‌وایر

سیستم‌های سیم‌کشی باس‌وایر یکی از انواع روش‌های نوین سیم‌کشی ساختمان است که امروزه کاربرد فراوانی پیدا کرده است. در این روش، سیم‌ها و کابل‌ها درون یک مجرای مشترک فلزی یا پلاستیکی به نام باس‌وایر قرار می‌گیرند.  باس‌وایرها معمولاً به صورت افقی و عمودی درون دیوار و سقف کار گذاشته می‌شوند و درپوش‌هایی در فواصل مشخص برای دسترسی به آن‌ها تعبیه می‌شود. کلیه سیم‌ها و کابل‌ها پس از عبور از باس‌وایر به اتصالات و تجهیزات برقی متصل خواهند شد.

از مزایای این روش می‌توان به سهولت نصب، تغییر و افزودن سیم‌ها، انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر آتش و حفاظت در برابر امواج الکترومغناطیسی اشاره کرد. از سیستم‌های باس‌وایر عمدتاً در ساختمان‌های تجاری، اداری، صنعتی و هوشمند استفاده می‌شود. دلیل اصلی رواج این سیستم، توانایی بالا در پشتیبانی از سیستم‌های الکترونیک پیچیده و حساس امروزی است. البته هزینه اولیه نسبتاً بالایی دارد و نیاز به نیروهای متخصص برای نصب دارد.

بهترین روش یادگیری سیم کشی ساختمان چیست؟

بهترین روش برای یادگیری سیم‌کشی ساختمان، گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی و کاربردی است. در این بین، دوره‌های آموزش برق ساختمان ارائه شده در دهکده جهانی دانش و مهارت، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.  دلیل اصلی برتری این دوره‌، رویکرد عملی و کاربردی آن خواهد بود. در دوره‌های آموزش برق ساختمان دهکده جهانی دانش و مهارت، فراگیران علاوه بر آشنایی با مبانی نظری، فرصت تمرین عملی مهارت‌های مختلف سیم‌کشی ساختمان را در محیط‌های شبیه‌سازی شده واقعی پیدا می‌کنند.

استفاده از تجهیزات و ابزارهای استاندارد، اجرای پروژه‌های سیم‌کشی ساده تا پیچیده و هدایت اساتید مجرب از دیگر ویژگی‌های این دوره‌ است. با گذراندن دوره‌ آموزش برق ساختمان در دهکده جهانی دانش و مهارت، فراگیران مهارت‌های لازم برای سیم‌کشی انواع ساختمان‌ها را به شکلی عمیق و کاربردی کسب می‌کنند. همچنین پس از پایان دوره، امکان اخذ مدرک معتبر بین‌المللی برای آن‌ها فراهم خواهد بود.

سخن پایانی

بهترین منبع برای یادگیری سیم‌کشی حرفه‌ای ساختمان، دوره‌های آموزشی دهکده جهانی دانش و مهارت است.این دوره‌ با رویکرد عملی و با استفاده از تجهیزات استاندارد، مهارت‌های لازم در زمینه طراحی، نقشه‌کشی و اجرای انواع سیستم‌های سیم‌کشی ساختمان را به شما آموزش می‌دهد. از همین رو بهتر است که همین حالا با کارشناسان ما تماس گرفته و فرایند ثبت‌نام خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.

سیم‌ کشی نوین ساختمان
سیم‌ کشی نوین ساختمان

سوالات متداول

  • آیا پس از پایان دوره سیم کشی ساختمان مدرک ارائه می‌شود؟

بله، دهکده جهانی دانش و مهارت بعد از پایان دوره سیم‌کشی ساختمان، مدرک معتبر فنی حرفه‌ای را به شما ارائه خواهد داد.

  • مهم‌ترین ملزومات برای دوره سیم‌کشی ساختمان چیست؟

حوصله و دقت بالا، فهم اصول برق، مهارت عملی، توانایی کار با ابزارها و تجهیزات برقی از مهم‌ترین ملزومات هستند.

  • بازار کار سیم‌کشی ساختمان چطور است؟

بازار کار سیم‌کشی ساختمان بسیار مطلوب است و متخصصان این حوزه می‌توانند به راحتی اشتغال پیدا کرده و درآمد خوبی داشته باشند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا