فناوری اطلاعات

کپی فرمول یک خانه برای بقیه جدول در اکسل

فرمول نویسی در اکسل

Rate this post

کپی فرمول یک خانه برای بقیه جدول در اکسل

اکسل یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای جدول‌گسترده است که امکانات گسترده‌ای برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مفید اکسل برای فرمول‌نویسی، امکان کپی یک فرمول از یک خانه به سراسر جدول است. این ویژگی با استفاده از علامت کوچک + موجود در گوشه پایینی سمت راست خانه‌ها امکان‌پذیر می‌شود. در این مقاله قصد داریم گام به گام نحوه استفاده از این ویژگی مفید اکسل را آموزش دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با اهمیت و نحوه فرمول نویسی در اکسل

فرمول‌نویسی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های اکسل است که توانایی انجام محاسبات و تحلیل‌های پیچیده را به کاربران می‌دهد.  با استفاده از فرمول‌نویسی می‌توان به طور خودکار اطلاعات مختلفی را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج دلخواه را استخراج نمود. در نتیجه فرمول‌نویسی باعث افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در وقت می‌شود. خوشبختانه در آموزش ICDL دانشکده جهانی دانش و مهارت تمامی این اصول به شما آموزش داده خواهد شد.

فرمول‌ها در اکسل شامل عملگرهای ریاضی، توابع داخلی، متغیرها و ارجاعات سلولی هستند که با ترکیب آن‌ها می‌توان فرمول‌های پیچیده‌ای را برای نیازهای مختلف ایجاد نمود. به عنوان مثال با استفاده از فرمول‌ها می‌توان به طور خودکار مجموع، میانگین، حداکثر، حداقل و … مجموعه‌ای از اعداد را محاسبه کرد.  برای فرمول نویسی در اکسل، ابتدا سلول مورد نظر برای قرار دادن فرمول را انتخاب می‌کنیم. سپس با تایپ علامت مساوی، وارد محیط فرمول‌نویسی شده و فرمول خود را وارد می‌کنیم. در نهایت با Enter کردن، فرمول اعمال شده و نتیجه آن نمایش داده می‌شود. با تسلط بر فرمول‌نویسی می‌توان کارایی اکسل را به مراتب افزایش داد.

فرمول نویسی در اکسل
فرمول نویسی در اکسل

معرفی ترفند کپی برای جلوگیری از اضافه کاری در اکسل

برای کپی فرمول یک خانه برای بقیه جدول باید مسیر مشخصی را پشت سر بگذارید که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت.

نحوه کپی کردن فرمول در یک ستون

  1. یک فرمول در سلول بالا وارد کنید.
  2. سلول را با فرمول انتخاب کنید و نشانگر ماوس را روی یک مربع کوچک در گوشه سمت راست پایین سلول قرار دهید که به آن Fill handleمی‌گویند. با انجام این کار، نشانگر به یک صلیب سیاه ضخیم تغییر می کند.
  3. روی سلول هایی که می خواهید فرمول را کپی کنید، Hold and drag را انجام دهید.
Fill handle
Fill handle

چگونه یک فرمول را بدون فرمت کپی کنیم؟

کپی کردن یک فرمول با Fill handle نه تنها فرمول را کپی می‌کند، بلکه قالب بندی سلول منبع مانند فونت یا رنگ پس زمینه، نمادهای واحد پول، تعداد ارقام اعشاری نمایش داده شده و غیره را نیز کپی می کند. در بیشتر موارد این مورد به خوبی کار می کند اما گاهی اوقات می ‌واند فرمت‌های موجود را در سلول‌هایی که فرمول در آن‌ها کپی می‌شود، به هم بزند. به عنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید.

برای جلوگیری از بازنویسی فرمت سلول موجود، Fill handle را همانطور که در بالا نشان داده شده است بکشید و آن را رها کنید، روی منوی کشویی Auto Fill Options کلیک کنید و Fill Without Formatting را انتخاب کنید.

استفاده از علامت + گوشه هر سلول اکسل جهت کپی فرمول نوشته شده در اکسل

علامت کوچک پلاس (+) که در گوشه پایینی سمت راست تمامی سلول‌های اکسل دیده می‌شود، ابزاری توانمند برای کپی کردن فرمول‌ها به حساب می‌آید. با استفاده از این قابلیت می‌توان فرمول نوشته شده در یک سلول را به راحتی به سلول‌ها یا محدوده‌ای از سلول‌های دیگر کپی کرد. این ویژگی باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان می‌شود. روش استفاده از این قابلیت به این صورت است که ابتدا فرمول مورد نظر را در یکی از سلول‌ها وارد می‌کنیم. سپس سلول حاوی فرمول را انتخاب کرده و روی علامت کوچک + در گوشه پایینی سمت راست آن کلیک می‌کنیم. مکان‌نما به شکل یک علامت پلاس ظاهر خواهد شد.

حال می‌توانیم مکان‌نما را به سلول یا محدوده‌ای از سلول‌های دلخواه بکشانیم تا فرمول به آنها کپی شود. این ویژگی زمانی که لازم باشد یک فرمول را در تعداد زیادی از سلول‌ها پیاده‌سازی کرد، بسیار کاربرد خواهد داشت. به طور کلی استفاده از امکاناتی همچون علامت + در گوشه سلول‌های اکسل، کاربر را در انجام سریع و با بهره‌وری بالای فرمول‌نویسی یاری می‌رساند. یادگیری و بهره‌گیری از این موارد می‌تواند تجربه کار با اکسل را بهبود بخشد پس فرصت آموزش ICDL دهکده جهانی دانش و مهارت را از دست ندهید.

کپی فرمول یک خانه برای بقیه جدول در اکسل 2
کپی فرمول یک خانه برای بقیه جدول در اکسل 2

سخن پایانی

امکان کپی فرمول یک خانه به سایر خانه‌ها در اکسل، ویژگی بسیار کاربردی است که زمان صرف شده برای فرمول‌نویسی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. کافیست فرمول را در یک خانه بنویسید، سپس با کلیک روی علامت + موجود در گوشه پایینی سمت راست آن خانه و کشیدن به سایر خانه‌ها، فرمول را در سراسر جدول پخش کنید. این قابلیت، فرمول‌نویسی در اکسل را تا حد زیادی ساده و سریع می‌سازد. با این حال مهارت‌های اکسل بسیار گسترده است که با شرکت در دوره آموزش ICDL دهکده جهانی دانش و مهارت به آن‌ها تسلط پیدا خواهید کرد.

سوالات متداول

  • روش کپی یک فرمول به سرتاسر جدول در اکسل چیست؟

۱. فرمول را در یک خانه وارد کنید.

۲. روی علامت + موجود در گوشه پایین سمت راست خانه کلیک کنید.

۳. مکان‌نما را به سرتاسر جدول بکشید تا فرمول کپی شود.

  • آیا می توان فرمول را به صف یا ستون خاصی کپی کرد؟

بله، کافیست بعد از کلیک روی علامت + مکان‌نما را به جای سرتاسر جدول، فقط به صف یا ستون مورد نظر بکشید.

  • آیا کپی فرمولات تغییرات خود را به فرمول اصلی اعمال می‌کند؟

جواب: خیر، فرمولات کپی شده مستقل هستند و تغییرات آنها اثری روی فرمول اصلی ندارد.

  • آیا می‌توان چندین فرمول را در یک مرحله کپی کرد؟

بله، فقط کافیست هنگام کشیدن مکان‌نما، کلید Ctrl را نگه دارید تا بتوانید چندین سلول حاوی فرمول را با هم انتخاب و کپی کنید.

  • آیا امکان کپی فرمول به ورک‌بوک‌های دیگر هم وجود دارد؟

بله، می‌توانید فرمول را با  Copy و Paste به ورک‌بوک‌های دیگر منتقل کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا