دکوراسیون داخلی

دکوراسیون منزل را چگونه بچینیم + اصول طراحی خانه

چینش وسایل خانه - چیدمان دکور منزل

5/5 - (1 امتیاز)

دکوراسیون منزل را چگونه بچینیم + اصول طراحی خانه

پس از ورود به منزل اشخاص دیگر، با اولین نگاه به‌دنبال ارتباط معنایی، رنگ‌بندی و سلیقه در نحوه چیدمان صاحبین خانه خواهید بود. همچنین این نگرش بصری به‌صورت ذاتی در بین تمام انسان‌ها و مهمانان منزل شما نیز وجود دارد. در این بین اهمیت استفاده از اصول طراحی داخلی دکوراسیون منزل چند برابر خواهد شد. به‌کمک طراحان داخلی و یا یادگیری مفاهیم اولیه انواع سبک طراحی داخلی، بهترین چیدمان منزل را برای آَشیانه خود انتخاب و مورد مصرف قرار دهید.

تغییر دکوراسیون منزل به‌صورت فصلی و سالانه به‌ویژه در نزدیک ایام عید نوروز در ایران مرسوم است. در این مقاله اطلاعاتی درباره مفاهیم چیدمان و اصول دکوراسیون منزل در اختیار شما قرار خواهیم داد. در صورت علاقه‌مند بودن به موضوع چینش و تغییر اصولی دکوراسیون تا انتهای این مطلب با بلاگ آموزش دکوراسیون داخلی و معماری سایت دهکده دانش و مهارت همراه باشید.

اصول چیدمان و دکوراسیون منزل

مواجه شدن با اتاق خالی و پر کردن آن با وسایل در ابتدا حس ناخوشایند و سردرگمی برای اشخاص خواهد داشت. نگرانی و درگیری فکری شما بیهوده است؛ با استفاده از اصول چینش وسایل در انواع ساختمان، تمامی لوازم خانه به‌شکل زیبا و با ارتباط معنایی خاص مورد دکور قرار خواهد گرفت. طراحان فضای داخلی ساختمان نیز با تکیه بر چنین اصل‌های مهمی، تغییرات بنیادی در دکوراسیون منزل ایجاد خواهند نمود.

 اصلی‌ترین فاکتورهای چیدمان لوازم منزل عبارت است از:

  • درک درست از فضا و انعکاس نحوه چیدمان وسایل است.
  • نقاط کانونی منزل مثل: تلویزیون، پنجره و یا شومینه را با دقت بیشتری دکور کنید.
  • فاصله بین دیوار و مبلمان به دل‌بازی فضای خانه کمک خواهد کرد.
  • رعایت تعادل و توازن در چینش وسایل خانه.
  • توجه به منابع نوری.
  • آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها.
  • انتخاب سبک هماهنگ دکوراسیون منزل با معماری خانه.
  • افزایش ازتباط معنایی بین اتاق‌ها با کمک از لوازم تزئینی.
اصول چیدمان و دکوراسیون منزل
اصول چیدمان و دکوراسیون منزل

انواع دکوراسیون منزل

خانه با مفاهیمی چون آسایش و آرامش عجین شده است. این آرامش علاوه بر اعضاء خانواده، به‌واسطه دکوراسیون منزل به فرد منتقل خواهد شد. به‌کمک متخصصان طراحی داخلی در ایجاد حس آرامش، با انتخاب یک سبک طراحی داخلی مناسب با سلیقه و منزل خود موفق خواهید شد. به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از سبک‌ها در استفاده از رنگ، طرح، قواعد و قوانین منحصر به فرد خود را داشته و در نهایت حس متفاوتی را برای ساکنین خانه به ارمغان خواهند آورد.

از انواع پر استفاده دکوراسیون داخلی می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک دکوراسیون داخلی مدرن
  • سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک
  • سبک دکوراسیون داخلی مینیمال
  • سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک
  • سبک دکوراسیون داخلی فرانسوی
  • سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

هر کدام از سبک‌ها در مناطق جغرافیایی جهان دچار تغییرات کوچکی بوده و مورد بومی‌سازی نیز قرار خواهند گرفت. از این رو در ادامه برخی از لازم مهم منزل در تغییرات سبک‌ها را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد.

دکوراسیون منزل ایرانی

سبک دکوراسیون داخلی ایرانی، یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در نزد ایرانیان و تعداد زیادی از آن‌ها اعتقاد دارند که این سبک حس آرامش در فضا ایجاد خواهد کرد. مهم‌ترین ویژگی این سبک از دکوراسیون، استفاده از فرش دست‌بافت یا ماشینی است. اگر رنگ فرش انتخابی شما شاخص‌تر از رنگ‌های معمول فرش باشد، تبدیل به نقطه مرکزی در دکوراسیون خانه شما خواهد شد. در انتخاب مبلمان از مبل‌های کلاسیک و یا سنتی استفاده و نورپردازی مناسب، تکمیل کننده سبک طراحی خواهد بود.

 ترمه، ظرف‌های سفالی، تابلو‌های خطاطی و استکان‌های شاه عباسی از دیگر ویژگی‌های سبک طراحی داخلی ایرانی هستند. پشتی‌های قرمز رنگ با طراحی ماندگار خود در ذهن تمام هم‌وطنان مان ثبت شده و استفاده از این چیدمان سنتی در برخی از منازل و قهوه‌خانه‌های سنتی رواج خاصی دارد. به‌کارگیری انواع مختلفی از لوازم بومی و دست‌ساز تاثیر ویژه‌ای در دکوراسیون منزل ایرانی داشته و علاقه‌مندان زیادی در سراسر جهان علی الخصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور را به خود اختصاص داده است.

دکوراسیون منزل با فرش

در زمان انتخاب و خرید فرش، توجه به متراژ خانه، طرح فرش، دست‌بافت یا ماشینی بودن، قیمت و هارمونی یا تضاد با رنگ غالب در خانه را باید در نظر گرفت. اتاق خواب را که بیش‌تر آن با تخت پوشانده شده، با قالیچه کوچک مورد طراحی قرار دهید. فرش‌ها از نظر طرح و رنگ در پذیرایی کوچک و متوسط یکسان باشند؛ ولی در فضا‌های بزرگ و L مانند که از دو دست مبل استفاده شده از فرش‌های با رنگ و طرح متنوع استفاده کنید.

دکوراسیون خانه با کاغذ دیواری

استفاده از کاغذ دیواری امروزه بسیار رواج دارد و این امر در زیبا‌تر شدن چیدمان دکور منزل نقش به‌سزایی ایفا خواهد کرد. کاغذ دیواری در مدل‌های متفاوتی مانند: کاغذ دیواری پوستری، سه بعدی و در طرح‌های متنوعی چون: گل ریز و درشت وجود دارند. در زمان استفاده از کاغذ دیواری سه بعدی و پوستری، به دیگر اجزا منزل توجه نمایید. طرح کاغذ دیواری ریز، مناسب اتاق خواب و پذیرایی خواهد بود.

 در صورتی که فضای اتاق خواب کوچک است؛ با انتخاب کاغذ دیواری ساده و روشن فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان دهید. از کاغذ دیواری در یک قسمت از دیوار‌های پذیرایی استفاده و بقیه دیوار‌ها را سفید یا کرم رنگ کنید. استفاده از کاغذ دیواری در جنس و طرح‌های مختلف به افزایش بهره‌وری سبک‌های چیدمان دکوراسیون منزل شما کمک خواهد کرد.

دکوراسیون خانه با مبلمان

بیش‌ترین جذابیت خانه مربوط به پذیرایی و بخش بزرگی از آن به مبلمان اختصاص پیدا خواهد کرد. پس از مشخص کردن نقطه مرکزی مثلا: تلویزیون یا شومینه، بزرگ‌ترین قسمت مبل را در روبروی آن نقطه قرار دهید. بقیه قسمت‌های مبل را به‌گونه‌ای که افراد در یک فضای راحت با هم امکان گفتگو داشته باشند، قرار دهید. اصل تقارن را مناسب با سبک طراحی داخلی رعایت کنید. در سبک طراحی داخلی کلاسیک اصل تقارن، اساس و سبک طراحی مدرن بر پایه عدم تقارن است.

 میز زاویه دار برای مبلمان گرد و در مبلمان ال از میز گرد استفاده و به این روش تضاد ایجاد کنید. رنگ و مدل مبلمان به افزایش نمای منزل کمک کرده و بعد از گذشت مدتی با توجه به حضور کودکان یا افراد سنگین وزن نیازمند تعمیر نیز خواهند بود. از روش‌های خاص جهت شستشو و تعمیرات مبلمان کمک گرفته تا ظاهر شیک فضای خانه شما حفظ شود.

انواع دکوراسیون منزل با وسایل ساده

برخی از اشخاص علاقه‌ای به تجمل‌گرایی نداشته و به‌دنبال استفاده از لوازم ساده در دکوراسیون خانه خود هستند. باید بدانید که دکوراسیون ساده سبک طراحی نیست بلکه شیوه انتخاب و چیدمان دکور منزل است. با کمی خلاقیت و دقت به کمک وسایل ساده‌، خانه‌ای به‌دور از تجملات داشته باشید. در انتخاب کف پوش، رومیزی، تخت و کابینت‌های آشپزپخانه به‌دنبال انتخاب طرح‌های ساده رفته و با چیدمان لوازم خاصی که در ادامه مقاله مطرح خواهد شد؛ خانه‌ای شیک و بدون فضای شلوغ طراحی نمایید.

استفاده از آینه در دکوراسیون منزل

از کاربرد‌های آینه،  بزرگ کردن فضا، انعکاس نور و تصویر بوده و از زمان‌های گذشته عضوی جدا ناپذیر در انواع سبک‌های چیدمان است. چینش درست و استفاده از چند آینه در فضای اتاق خواب و نشیمن به دکوراسیون ساده منزل کمک خواهد کرد. در صورتی تصمیم به‌استفاده از آینه در دکوراسیون فضا دارید؛ نیازمند کسب اطلاعات زیر خواهید بود:

  • بازتاب نور
  • استفاده از آینه بزرگ در فضای کوچک
  • نصب آینه جهت پوشش کمد
  • افزایش انرژی مثبت (فنگ شویی)
  • تبدیل آینه به نقطه مرکز
  • نصب تزئینی بر روی بخشی از پنجره
  • استفاده از چند آینه کوچک و بزرگ کنار هم روی یک دیوار
چینش وسایل خانه
چینش وسایل خانه

استفاده از خز در چیدمان دکور منزل

استفاده از خز امروزه در چیدمان دکور منزل به‌شدت طرفدار پیدا کرده و با استفاده از آن، فضای شیک و لوکسی به اتاق خواب یا پذیرایی منزل خود خواهید بخشید. خز با حالت پشمالو و نرم خود علاقه‌مندان زیادی داشته و به‌عنوان رومیزی، پتو تزئینی، کوسن، فرش و پادری در چینش وسایل خانه کاربرد دارد. تطبیق رنگ خز و نحوه استفاده از آن در چیمان وسایل منزل امری مهم بوده و تنها در صورت ایجاد هارمونی از آن بهره ببرید.

استفاده از گلدان در دکوراسیون خانه

استفاده از گل و گلدان حس شادابی و سرزندگی را به‌فضا منتقل خواهد کرد. قرار دادن چند گلدان ساده بر روی شلف یا اپن و یا استفاده از گلدان‌های آویزی در گوشه خانه در امر زیبا ساختن به شما کمک خواهند کرد. جا گلدانی‌های کوتاه و بلند را در معرض دید قرار داده تا نظم و هماهنگی در فضا ایجاد کنید. با قرار دادن گلدان در طرفین یک نقطه کانونی مانند: تلویزیون یا شومینه به افزایش توجه کمک خواهید کرد. از استند‌های گلدان در گوشه‌ای از خانه بهره ببرید، این‌گونه مراقبت و نگهداری گل‌ها برای شما راحت‌تر است.

اشتباهات دکوراسیون منزل

در زمان طراحی و انتخاب یک دکوراسیون منزل مناسب باید به نکات از قبیل: هارمونی سبک معماری ساختمان و نوع سبک دکوراسیون توجه کرد. در صورتی که فضای، گچ‌بری و درب‌های منزل در حالت قدیمی هستند، از سبک‌های کلاسیک‌محور جهت طراحی منزل کمک بگیرید. در ادامه به دیگر نکات مهم در زمان دکوراسیون اشاره شده است:

  • قالیچه و فرش کوچک برای نشمین انتخاب نکنید.
  • پس از انتخاب مبلمان، فرش و لوازم لوکس دیگر، اقدام به خرید رنگ برای دیوار‌ها کنید.
  • پس از انتخاب رنگ، در گوشه‌ای از دیوار رنگ را تست کنید.
  • لوستر و تابلو‌های مورد نظر خود را در ارتفاع مناسب با قد خود آویزان کنید.
  • تعداد کوسن‌های مبلمان زیاد و اندازه آن‌ها نیز خیلی کوچک نباشد.
  • عدم‌ زیاده‌روی در استفاده از وسایل تزئینی.
  • منازل با متراژ کم از رنگ‌های روشن بهره ببرند.
  • از تغییر یک‌باره تمامی لوازم منزل خودداری کنید.

سوالات متداول

در این قسمت از مطلب آشنایی با دکوراسیون منزل به پرسش‌های احتمالی شما پاسخ خواهیم داد. در صورت طرح سوالات خاص در بخش نظرات مقاله پاسخ مناسب خود را دریافت خواهید کرد.

چگونه بدون هزینه تغییر دکوراسیون خانه انجام بدهم؟

جای گلدان‌ها و تابلو‌های روی دیوار را عوض کرده و با قرار دادن چند شمع بر روی میز با کمترین هزینه دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید. همچنین با اضافه کردن چند آینه کوچک و بزرگ علاوه بر تغییر دکوراسیون شاهد افزایش انرژی مثبت و روشنایی در فضای منزل خود باشید.

تغییر دکور منزل قدیمی چگونه است؟

تغییر دکوراسیون به سبک معماری و گج‌بری ساختمان وابسته است. در صورتی که از توان مالی مناسبی برای تغییر دکور منزل قدیمی برخوردار هستید؛  با طراحان داخلی جهت پیاده‌سازی طرح اولیه خود مشورت کنید. مهم‌ترین لوازم و ساختار منزل از قبیل: گچ‌بری، طرح و رنگ دیوار به‌همراه فرض، مبلمان، کابینت آشپزخانه و پرده‌ها تعویض خواهند شد.

بهترین دوره آموزشی تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی در تهران کجاست؟

برای آموزش تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی در تهران امکان شرکت در دوره‌های آموزشی سایت دانش و مهارت را خواهید داشت. با حضور در دوره‌های آموزشی تغییر دکوراسیون داخلی و معماری، مهارت‌های خود در این زمینه افزایش دهید. همچنین در پایان دوره آموزشی موفق به دریافت گواهینامه بین المللی از دانشگاه نورث وست شده و در بازار طراحی دکوراسیون داخلی مشغول به فعالیت شوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا