دکوراسیون داخلی

ترسیم انواع خط در طراحی معماری

طراحی معماری

5/5 - (2 امتیاز)

ترسیم انواع خط در طراحی معماری

در طراحی معماری از انواع خط، هاشور، باقت و تکنیک‌های قلم‌زنی متناسب با فضا و محیط استفاده خواهد کرد. این خطوط مورد مصرف طراح، بیان کننده حس و محتوای خاصی بوده و به صورت واقعی، قائم، انتزاعی، شکسته، منحنی و پایدار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در زمان ترسیم خطوط طراحی معماری باید به ‌نوع ترسیم و مهارت طراحی در استفاده از مچ، آرنج و بازو توجه ویژه داشت.

در صورت رعایت چنین موارد مهمی امکان تغییر طرح بی‌روح به طراحی معماری باشکوه وجود دارد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با نقش پرسپکتیو، اسکیس و دیگر مسائل مرتبط با طراحی معماری را ارائه خواهیم کرد. در صورت علاقه‌مند بودن به موضوع ترسیم انواع خط در پروژه‌های معماری با  بلاگ آموزش دکوراسیون داخلی و معماری سایت دهکده دانش و مهارت همراه باشید.

اصول طراحی معماری
اصول طراحی معماری

انواع خط و هاشور و بافت در طراحی معماری

طراح جهت ترسیم یک ساختمان و اجرای ایده اولیه از خط به‌عنوان ابزار کار و پیاده‌سازی طراحی معماری خود بهره خواهد برد. از جمله نکاتی که طراح در زمان ترسیم ایده باید در نظر داشته باشد، عبارت است از: رعایت زاویه دست، کنترل فشار از سوی دست، تمرکز و زوایه قلم است. درصورت رعایت تمام نکات گفته شده و پیاده‌سازی ایده‌ای ناب امکان ایجاد پروژه معماری خارق‌العاده وجود خواهد داشت.

طراحان از تکنیک هاشور در طراحی ساختمان یا سازه‌ای جهت بهتر دیده شدن ترسیم‌های خود استفاده خواهند کرد. هاشور زدن از تکنیک‌های طراحی بوده و به کمک آن طرح اولیه از حالت سادگی خارج و جلوه‌های بصری در آن ایجاد خواهند کرد. طراح به کمک خط موازی دارای ضخامت و فاصله‌دار، عمل هاشور زدن را انجام خواهد داد. از انواع هاشور می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در هاشور تیره فاصله خطوط به هم نزدیک‌تر و فشار مداد بر روی کاغذ بیش‌تر
  • در هاشور روشن فاصله خطوط از هم دور و فشار مداد بر روی کاغذ کمتر
  • انجام هاشور در جهت‌های متفاوت

پرسپکتیو یک نقطه ای و دونقطه ای

پرسپکتیو نمایش و ترسیم شی بر روی صفحه است. طراحان از این روش در زمان ترسیم طرح خود بر روی صفحه رسم استفاده کرده و حالت دوبعدی به ایده خود خواهند داد. طرح در حالت دو بعدی معنایی برای اجرا کننده نداشته و طراحان با استفاده از ترفند‌های پرسپکتیو مثل: خطای دید و عمق کاذب، طرح ترسیمی اولیه را به‌شکل سه بعدی تبدیل خواهند کرد. پرسپکتیو یک نقطه‌ای و دو نقطه‌ای در طراحی چیدمان دکوراسیون برای ترسیم ایده ذهن طراح مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در پرسپکتیو یک نقطه‌ای طراح یک نقطه گریز بر روی کاغذ در نظر گرفته و در این روش هر چه از نقطه گریز دور‌تر شود، اشیا کوچک‌تر به نظر خواهند رسید تا جایی که اشیا در افق محو شوند. در طراحی ریل قطار و یا راهرو ساختمان از این روش استفاده خواهند کرد. در پرسپکتیو دو نقطه‌ای، دو نقطه گریز بر خط افق در نظر گرفته و خط‌هایی که به‌طور مشخص دارای ارتفاع هستند، موازی با آن خطوط بوده و بقیه خطوط حالت مورب خواهند داشت. استفاده از تکنیک پرسپکتیو امری مرسوم در طراحی معماری بوده و یک طراح باید به چنین تکنیکی مسلط باشد.

تکنیک آبرنگ در طراحی معماری چیست

استفاده از نقاشی آبرنگ در طراحی داخلی ساختمان بسیار محبوب شده و طراحان بسیاری از این روش در طراحی داخلی ساختمان بهره برده‌اند. به‌عنوان یک طراح داخلی جهت استفاده از روش آبرنگ  قلم‌مو و انواع رنگ نیاز داشته و برای اجرایی کردن ایده ذهنی خود استفاده از رنگ درست از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. جهت بهبود کیفیت طرح ترسیمی باید از اندازه‌های مختلف قل‌مو و ترکیب رنگی متفاوت بهره برد. این روش نیازمند دقت و تمرین بالایی بوده و پس از انجام هر پروژه به توانایی‌های فردی طراح اضافه خواهد شد.

کاربرد سایه زنی درحجم

خط‌های ساده به تنهایی نمی‌توانند کیفیت پروژه طراحی معماری را نمایان سازند. طراحان در ترسیم طرح مد نظر خود، از طریق ترسیم سایه، تصویر روشن و دقیقی از عمق، حجم و کیفیت طرح را نشان خواهند داد. ارائه تصویری روشن از طرح درکنار امکان ارزیابی دقیق ترکیب سطح‌ها، حجم و چگونگی قرارگیری درب و پنجره برای طراح و مجری طرح فراهم خواهد کرد. در زمان سایه زنی توجه به تابش نور خورشید یا منابع نوری دیگر  از اهمیت بالای برخوردار هستند.

صفر تا صد طراحی معماری
صفر تا صد طراحی معماری

اسکیس دست آزاد و کروکی در طراحی معماری

اسکیس یکی از روش‌ها در طراحی ساختمان یا سازه بوده و شامل: ترسیم طرحی ساده جهت تفهیم مفاهیم و اصول اولیه طرح با به‌کارگیری از قلم و مداد است. طراحان قبل از استفاده از نرم افزار‌های معماری و دکوراسیون داخلی از اکسیس دست آزاد کمک گرفته تا امکان نمایش بهتر ایده خود را داشته باشند. پیاده‌سازی نمونه‌های اولیه بر روی کاغذ به تشریح، بهبود و رفع نواقص طراحی معماری اولیه کمک خواهد نمود.

کروکی در معماری با هدف ترسیم اطلاعات فنی یک مفهوم حسی یا تخصصی از سوی طراحان مورد مصرف قرار خواهد گرفت. در صورتی که بخش از نمای کلی ساختمان مدنظر طراح نباشد؛ تصویری از آن بر روی کاغذ ترسیم نخواهد شد. در این روش تمامی اتصالات و مصالح ساختمانی در حدود 30 ثانیه تا 1 ساعت بر روی صفحه کاغذ ترسیم و امکان تصحیح آن وجود ندارد. خط در کروکی جایگاهی ندارد، طراحان از پاره خط از ابتدا تا انتهای طرح خود استفاده خواهند کرد. کروکی بر اساس مشاهدات عینی طراح بوده اما اسکیس طبق تفکرات ذهنی خلق خواهد شد.

راندوی آسمان و زمین

راندو یعنی تنظیم پروژه به‌شکلی که مخاطب رابطه بهتری با آن برقرار کند. بیشترین استفاده از راندو معماری شامل: ترسیم درختان، گذاشتن سایه، ترسیم بافت مصالح و حتی فیگور انسان خواهد بود. طراح در زمان ایجاد راندو جهت سایه‌زنی و حجم دادن امکان استفاده از مداد را خواهد داشت.

در زمان ترسیم آسمان به‌واسطه تکنیک راندو، باید بر ساختمان تاکید داشت تا آسمان حالت انتزاعی و غیر واقعی به‌خود بگیرد. آسمان مدنظر در طراحی راندو باید در پشت فضای ساختمان ایجاد شود. در راندو زمین به‌دنبال کشیدن ساختار زمین و سایه روشن آن باشید. در زمان راندوی زمین از مداد استفاده کنید؛ زیرا نوک نرم مداد فشار را تحمل و پهنای خطوط زمین را به‌درستی می‌تواند نمایان کند.

طراحی معماری چیست
طراحی معماری چیست

سوالات متداول

دراین بخش به‌قسمتی از سوالات شما در رابطه با طراحی معماری پاسخ خواهیم داد. در صورتی که با مطالعه مقاله، سوالی برای شما به‌وجود آمد به قسمت نظرات مقاله مراجعه و پرسش خود را مطرح کنید.

اسکیس در طراحی  معماری یعنی چه؟

اسکیس دست آزاد نشان از قوه تخیل و ذهنی طراح معمار خواهد بود. در این روش ترسیم طرح اولیه، به صورت ایده ذهنی چند طرح پیشنهادی تولید خواهد شد.

اهمیت طراحی اولیه از پروژه ساختمانی چیست

پروژه‌های ساختمانی از لحاظ استحکام، زیبایی و ارائه امکانات رفاهی مورد ارزیابی اولیه قرار خواهند گرفت. هر کدام از بخش‌های ذکر شده دارای طراح متخصص خود بوده و جهت افزایش نمای بصری ساختمان نیازمند انواع طرح و متد طراحی معماری خواهید بود.

آموزش هاشور زدن در اتوکد رو از کجا یاد بگیرم؟

برای آموزش و یادگیری هاشور زدن در اتوکد امکان شرکت در دوره‌های آموزشی سایت دانش و مهارت را خواهید داشت. با حضور در کلاس‌های آموزشی دکوراسیون داخلی و معماری، قدرت طراحی و ترسیم انواع خط معماری خود را افزایش دهید. همچنین در پایان دوره ‌آموزشی موفق به دریافت گواهینامه بین المللی از دانشگاه نورث وست شوید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا