دکوراسیون داخلی

آشنایی با بهترین نرم افزار معماری داخلی

نرم افزار معماری

5/5 - (2 امتیاز)

آشنایی با بهترین نرم افزار معماری داخلی

تا به امروز نرم‌افزارهای رایانه‌ای متنوعی در زمینه طراحی داخلی و معماری ساختمان تولید شده و جهت مصرف مهندسین این حوزه ارائه شده است. تنوع زیاد برنامه‌ها و تفاوت کیفیت آن‌ها باعث شده تا کاربران این رشته در انتخاب نرم‌افزار مخصوص به کار خود مردد شوند. هرکدام از نرم‌افزارهای معماری، ویژگی خاص خود را داشته و در عین ‌حال همه آن‌ها امتیازات مشترکی هم دارند. هنرجویان رشته معماری و دکوراسیون داخلی با استفاده از انواع نرم افزار معماری به‌دنبال ترسیم طرح مدنظر خود خواهند بود.

در این مقاله به دنبال آشنایی با چند نرم افزار معماری خواهیم بود. درصورتی که علاقه‌مند به نکات اساسی در زمینه برنامه‌های معماری داخلی هستید؛ تا انتهای این مطلب با بلاگ آموزش دکوراسیون داخلی و معماری سایت دانش و مهارت همراه باشید.

نرم افزار معماری
نرم افزار معماری

دلیل استفاده از نرم افزار معماری

در زمان‌های گذشته مهندسین معمار طرح‌های اولیه خود را بر روی کاغذ ترسیم  کرده و در اختیار واحد اجرایی قرار می‌دادند. پس از رشد فناوری در سطح این حوزه شاهد انتقال طرح ذهنی به نرم افزارهای معماری خواهیم بود. مهندسین با استفاده از فناوری‌های پیشرفته موجود در نرم‌افزارها به پیشبرد اهداف پروژه خواهند پرداخت. استفاده از نرم‌افزارهای معماری منجر به افزایش دقت محاسبات شده و از طریق آن‌ها می‌توان روند پیشرفت پروژه را مدیریت کرد. حتی برخی از برنامه‌های معماری با شبیه‌سازی پروژه، مشکلات آن را به اطلاع مهندس طراح خواهد رساند.

بهترین نرم‌افزارهای معماری

نرم‌افزارهای زیادی برای معماری داخلی ایجاد شده و هرکدام از این برنامه‌ها ویژگی خاص خود را دارا خواهند بود. اصلی‌ترین خصوصیات بهترین نرم افزار معماری عبارت است از:

  • نمایش تصاویر گرافیکی: باید امکان نمایش نتیجه طراحی به‌وسیله تصاویر دوبعدی و سه‌بعدی برای طراحان را داشته باشد.
  • نقشه‌کشی: امکان ذخیره، ورود، بازبینی را باید داشته باشد.
  • مدیریت فایل: لازم است مدیریت اسناد و طرح‌ها را برای معمار فراهم آورد.
  • روند کار: ایجاد تبادل و یکپارچه‌سازی تمامی مراحل کار در بین همکاران، از دیگر ویژگی‌های نرم افزار معماری است.

برنامه‌های معماری متنوعی جهت ، ارزیابی مصالح، برآورد هزینه‌و افزایش دقت و آسان‌سازی طراحی در دنیا وجود دارد. لیست پر استفاده‌ترین نرم افزارهای حوزه طراحی گرافیکی شامل موارد زیر است:

  • نرم افزار معماری اسکچاپ: در این نرم‌افزار خواهید توانست به‌سرعت حجم سازی کرده و مدل خود را بسازید.
  • نرم افزار معماری رویت: این برنامه کاملاً یکپارچه بوده و تمامی مراحل طراحی را در خود دارد.
  • نرم افزار معماری راینو: برنامه راینو بهترین گزینه برای ترسیم طرح‌های دارای انحنا و فرم‌های پیچیدهاست.
  • نرم افزار معماری آرشی کد: به علت سادگی در استفاده و گردآوری تمامی اطلاعات یک پروژه معماری، بهترین نرم‌افزار برای پروژه‌های دانشجویی خواهد بود.
  • نرم‌افزار فتوشاپ: شما برای بالابردن کیفیت تصاویر در پروژه‌های معماری حتماً به این برنامه نیاز دارید.
  • برنامه معماری وی ری: شما توسط این نرم‌افزار به‌راحتی مدل سه‌بعدی ترسیم خواهید کرد؛ اما یادگیری آن بسیار زمان‌بر است.

برنامه معماری تری دی مکس و اتوکد نیز در زمره این نرم افزارها بوده و در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

آشنایی با نرم افزار معماری ‌تری دی مکس 3dsmax

نرم افزار معماری‌ تری دی مکس توسط شرکت رسانه و سرگرمی  در سال 1988 ساخته شد. مهندسان معماری و هنرآموزان این رشته به‌راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن خواهند توانست با استفاده از این نرم‌افزار به طراحی بپردازند. خوشبختانه علاوه بر رایگان بودن، این برنامه حرفه‌ای از قابلیت‌های زیادی مانند: مدیریت گرافیکی طرح‌ها و ساخت انواع مدل‌ها نیز برخوردار است. افرادی که به یادگیری کاربردی نرم‌افزار تری دی مکس پرداخته‌اند، در بازار کار به پیشرفت قابل توجهی خواهند رسید. برخی از افراد با بهره‌مندی از خصوصیات ویژه این برنامه موفق به تولید بازی نیز شده‌اند.

مزیت استفاده از این نرم‌افزار برای طراحان، ایجاد تغییرات لحظه‌ای در ایجاد پروژه بوده و حتی پس از خلق نهایی پروژه توانایی اصلاح را نیز خواهند داشت. خروجی دو بعدی و سه بعدی در این برنامه مرسوم بوده و حتی در مواقع لزوم امکان ایجاد محتوا گرافیکی کم‌نظیر در سطح تصاویر واقعی را نیز دارا است. امکان استفاده از نورپردازی برای اشیاء مختلف و حتی معرفی متریال و مصالح استفاده شده در بخش‌های مختلف ساختمان طراحی شده از مزیت‌های خاص تری دی مکس است.

بهترین نرم افزار معماری
بهترین نرم افزار معماری

برنامه معماری اتوکد در مدلینگ طراحی داخلی

نرم‌افزار اتوکد، اولین برنامه مورد نیاز معماران بوده و در صورتی که هنرجوی رشته معماری، عمران و ساختمان هستید؛ نیازمند استفاده از این برنامه کاربردی خواهید بود. هرچند در سال‌های اخیر از این نرم افزار کمتر استفاده شده و برنامه‌های با گرافیک مناسب جایگزین آن شده‌اند؛ اما خروجی سه بعدی برای نمایش اندازه‌های دقیق بین اشیاء در طراحی بسیار کاربردی خواهد بود.

شاخص‌ترین ویژگی‌های برنامه اتوکد عبارت است از:

  • راحتی شروع یادگیری و استفاده اولیه آن.
  • پشتیبانی از فونت فارسی.
  • امکان ایجاد اشیاء، اشکال منحنی و جامدات.
  • طراحی دو بعدی و سه بعدی.
  • دقت در ایجاد جزئیات طرح و نقشه.
  • امکان انتقال فایل‌ها به انواع نرم‌افزارهای شرکت آتودسک.

آشنایی با نرم‌افزار کرونا corona

نرم‌افزار کرونا یک موتور رندر بسیار قوی است، که از سال 2009 به‌عنوان یک پروژه دانشجویی وارد عرصه موتورهای رندر شد. پیشرفت چشمگیر این برنامه سبب شده تا امروزه با موتور رندرهایی مانند: وی ری، آرنولد و منتال ری رقابت کند. وجود ویژگی‌های خاص این موتور رندر باعث محبوبیت بالا در بین طراحان و معماران شده است. از موتور رندر کرونا در دیگر نرم افزارهای معماری نظیر: تری دی مکس،Cinema 4D ، Blender  و Sketch Up استفاده شده است.

در این بخش به چند شاخصه حرفه‌ای نرم‌افزار corona اشاره خواهد شد:

  • تنظیمات اتوماتیک
  • کیفیت نور بالا
  • تنظیم آسان تمام منابع نور
  • رابط کاربری مناسب
  • قدرت پردازش سریع
  • ارزانی خرید نسخه لایسنس
  • استفاده از متریال‌های از پیش آماده در کتابخانه
  • پویانمایی و ایجاد انیمیشن

تأثیر نورپردازی Global Illumination در طراحی پروژه معماری

منظور از GI موتور رندرهایی هستند که در نورپردازی، علاوه بر نور مستقیم از نور تمامی سطوح بهره برده، درنتیجه عکس‌ها به واقعیت نزدیک‌تر و شبیه‌تر هستند. نورپردازی از موارد مهم در بخش زیباشناسی معماری است. نورپردازی خوب؛ سبب کیفیت بیشتر طرح شده، همچنین به برجسته‌سازی ساختمان‌ها و اشیا خاص خواهد پرداخت. هدف از ایجاد طرح در برنامه‌های شبیه‌ساز جلوگیری از صرف هزینه‌های گزاف در راستای ساخت یک ساختمان زیبا خواهد بود.

تکنینک نورپردازی GI به افزایش نمای بصری و نزدیکی طرح تولیدی به واقعیت کمک خواهد نمود. با تابش نور از یک منبع نوری ثابت مثل: خورشید، لامپ تیربرق و چراغ‌های در نظر گرفته شده در فضای داخلی شاهد ایجاد سایه‌های موزون و استاندارد برای هر کدام از اشیاء موجود در پروژه خواهید بود. وجود سایه‌ها بر کیفیت نهایی طراحی تاثیر زیادی داشته و تصویر خروجی شباهت زیادی به تصاویر واقعی خواهد داشت.

آموزش نرم افزار معماری
آموزش نرم افزار معماری

سؤالات متداول

در این بخش از مجله دکوراسیون داخلی و معماری، به سؤالات ایجاد شده در ذهن شما راجع به نرم‌افزارهای معماری پاسخ خواهیم داد. در صورت ایجاد پرسش خاص دیگری، آن را از طریق نظرات همین بخش با ما در میان گذاشته، تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ مناسب را دریافت نمایید.

نرم‌افزارهای مدلینگ معماری در اندروید کدام است؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، برنامه‌های مفیدی برای گوشی‌های تلفن همراه راه‌اندازی شده تا افراد برحسب شغل خود از آن‌ها استفاده بهینه داشته باشند. به همین ترتیب نرم‌افزارهای مدلینگ معماری برای نصب در گوشی‌های مدل اندروید طراحی شده تا مهندسین معمار به‌راحتی، نقشه‌های تصور شده در ذهن خود را به مشتری و کارفرما نشان دهند. نام چند نمونه از نرم افزار معماری در اندروید، در این قسمت از مقاله بیان خواهد شد:

  • BIMx
  • Atuodesk
  • My Measures
  • Archi Report
  • Angel Meter

برنامه دکوراسیون داخلی برای گوشی آیفون

در صورتی که شما گوشی آیفون داشته و قصد تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود را دارید، به‌راحتی با نصب چند اپلیکیشن مانند: چیدانه، هوم استایل و هوم دیزاین به هدف خود دست خواهید یافت. نرم افزار معماری مانند: AtuoCad 3d و Home Design 3d Gold نیز مختص معماران طراحی شده تا آن‌ها به‌راحتی بتوانند طرح و نقشه‌ها را در گوشی همراه خود داشته و در صورت نیاز به رفع مشکلات کاری خود بپردازند.

بهترین آموزش برنامه معماری برای طراحی دکوراسیون در ایران کجاست؟

شما با شرکت در دوره‌های دکوراسیون داخلی و معماری سایت دانش و مهارت امکان افزایش آشنایی با اصول معماری به‌صورت علمی و عملی خواهید داشت. همچنین با اخذ گواهینامه بین‌المللی از دانشگاه نورث وست، امکان ورود به عرصه فعالیت‌های دکوراسیون داخلی را نیز خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا